Kontract har Örebros bästa styrelseordförande

Report this content

Susanna Marcus, ordförande i IT-konsultbolaget Kontract, har blivit utsedd av Styrelse­akademien Örebro att tävla som regionens kandidat i den nationella tävlingen Guldklubban som avgörs i december. Under de tre år som gått sedan Susanna Marcus tog över ordförandeklubban har Kontract fördubblat sin omsättning med bibehållen lönsamhet.

I fredags utsågs Susanna Marcus till Mälardalsregionens kandidat i Guldklubban, Styrelse­akademiens nationella tävling för styrelseordförande, i kategorin onoterade bolag, med motiveringen att hon ”med stort mod, prestigelöshet och pondus tagit sig an ordförandeklubban i bolaget”. I motiveringen nämns också att Susanna Marcus har fört in mycket värme i bolaget utan att för den skull dra sig för att trycka till när det behövs.

• Att mitt arbete i styrelsen uppmärksammas så här är väldigt roligt, inte bara för mig utan för hela företaget, och jag är naturligtvis både glad och hedrad. När jag först kom i kontakt med Kontract så gillade jag deras sätt att jobba med fokus på den så kallade Kontractkänslan och på kund­nöjdheten, och deras förmåga att ha en kontinuerlig tillväxt med lönsamhet imponerade också på mig. Jag är stolt över att ha bidragit till att företaget tagit ytterligare kliv på den resan, säger Susanna Marcus.

När Susanna Marcus valdes in i Kontracts styrelse år 2015 var det en aktiv satsning för att öka kraften än mer i den tillväxtresa som företaget hade haft sedan starten ett decennium tidigare. Ägarna ville göra Kontract ännu vassare som attraktiv arbetsgivare, driva de strategiska frågorna mer långsiktigt, och ytterligare professionalisera styrelsearbetet. Susanna Marcus var redan då ett välmeriterat namn med styrelseuppdrag i såväl noterade som onoterade bolag och med tidigare erfarenhet av att driva lönsamhet och tillväxt i företagsledande positioner.

Kontract har länge haft som uttalad strategi att attrahera de bästa konsulterna inom IT och management. Detta har varit avgörande för att klara av alla leveranser i den kraftiga tillväxt som bolaget haft ända sedan starten. Att en så kvalificerad kandidat som Susanna Marcus åtog sig ordförandeuppdraget visar att den attraktionskraften inte bara gäller de anställda utan även finns på styrelsenivån.

• För mig och de andra ägarna är styrelsearbetet en otroligt viktig del i företaget, och Susanna Marcus erfarenheter och kompetens har varit obeskrivligt värdefulla. Hon har lyft såväl styrelsen som företaget till nästa nivå, och det har varit fantastiskt att få uppleva. Men än är vi inte mätta och tillsammans har vi ännu större planer för framtiden, säger Kontracts VD Kristian Franzén som är en av företagets grundare.

Tävlingen Guldklubban drivs av den ideella föreningen Styrelseakademien i samarbete med Deloitte, i syfte att tydliggöra och öka medvetenheten om styrelseordförandens viktiga roll för ett effektivt och affärsinriktat styrelsearbete. Vilka som blir de nationella vinnarna av Guldklubban 2019 avgörs den 6 december.

Martin Ruist, presskontakt
Kontract AB

Direkt 019-760 75 07
e-post: martin.ruist@fourpr.se

Kristian Franzén, vd
Kontract AB

Direkt 010-447 45 33
Växel 010-447 45 00
e-post: kristian.franzen@kontract.se

Webb: www.kontract.se

Kontract är helt oberoende IT-konsulter.

Vi hjälper uppdragsgivare att få maximal effekt av investeringar inom verksamhetsnära IT-tjänster och infrastruktur genom att erbjuda tjänster inom analys, kvalificerad rådgivning, upphandling och implementering. Kontract hjälper kunder som exempelvis Atlas Copco och Mölnlycke Health Care att uppnå IT-kostnadsreduktion och ökad verksamhetsnytta.