Kontract värvar rutinerad IT-ledare till styrelsen

Den oberoende IT- och verksamhetskonsulten Kontract har genom en tydlig tillväxtstrategi och ett aktivt styrelsearbete mer än femdubblat sin omsättning de senaste åtta åren. Nu stärker företaget sin styrelse ytterligare med tung kompetens och erfarenhet genom Henrik Byström. Henrik Byström har 25 års erfarenhet av ledarskap inom IT och tillför djup kunskap om IT-marknadens framtida utveckling.

IT-konsultbolaget Kontract fortsätter att se en hög efterfrågan och ökade under 2018 årsomsättningen med 36 procent till 87 MSEK. Kontract har nu tagit nästa steg i sitt styrelsearbete genom att välja in Henrik Byström som ledamot. Henrik Byström verkar till vardags som affärsområdeschef på Microsoft, med ansvar för Microsofts koncept kring att anamma ett modernt arbetssätt med hjälp av modern teknik. Totalt har han 25 år i IT-branschen.

Vår styrelse har varit en viktig kugge för oss genom åren, så det är väldigt roligt att få välja in Henrik Byström i det arbetet. Han har värdefulla ledarerfarenheter och ett initierat perspektiv på hur kunderna och IT-branschen kommer utvecklas framåt, säger Kristian Franzén, vd och grundare på Kontract.

Stark tillväxt tack vare kvalitet och medarbetarnöjdhet
Kontract har gjort en imponerade tillväxtresa de senaste tio åren och bara i år har 15 nya medarbetare anslutit sig till företaget. Att Kontract attraherar och bibehåller erfarna medarbetare på en tuff arbetsgivarmarknad är ett tecken på̊ att Kontract är en attraktiv arbetsgivare. Det är en del av det som lockade Henrik Byström att tacka ja till uppdraget.

Jag har känt Kristian i flera år och har därmed följt Kontracts fina utveckling lite på avstånd. Att få möjligheten att få bidra i Kontracts utveckling framåt känns väldigt inspirerande, säger Henrik Byström, ny styrelseledamot i Kontract.

Tillför djup branschkunskap

Med ett decennium på Microsoft och dessförinnan ett och ett halvt decennium som affärsansvarig inom konsultvärlden kommer Henrik Byström in i Kontracts styrelse med en djup branschkunskap som kommer vara till nytta för Kontract när strategin för framtiden ska utformas. Trots Henrik Byströms position på Microsoft tror inte Kristian Franzén att det kommer påverka Kontracts objektivitet.

Oberoendet har alltid varit och är fortfarande vårt starkaste signum, och de dagliga affärsbesluten i verksamheten styrs aldrig av styrelsens sammansättning. Våra konsulter kommer alltid att vara allra närmast kunderna, för det är enbart så vi kan rekommendera rätt lösning för varje enskild kund. Vi är stolta att inte vara bundna eller beroende av någon leverantör, säger Kristian Franzén.

Kristian Franzén, VD

Kontract AB