Infralogistic etablerar ytterligare ett förvärvsbolag

Midco Infrastructure Logistics AB (”ILAB” eller ”Bolaget”) etablerades i samband med att Bolaget emitterade sin första obligation, i mars 2021, för att skapa en ny stark aktör inom infrastruktur genom förvärv och utveckling av bolag inom branschen. Sedan ILAB etablerades har omsättningen ökat från 317 mkr till att idag ha en omsättning om 1 679 mkr per Q3 2022. Bolaget ser fortsatt stora möjligheter i marknaden att förvärva attraktiva bolag inom infrastruktur men med det rådande marknadsläget, som påverkat obligationsmarknaden negativt, har det av Bolaget bedömts icke fördelaktigt att emittera ytterligare obligationer under rådande marknadsförutsättningar.

Med anledning av ovan har koncernen beslutat att etablera ett systerbolag till ILAB (”ILAB II”). ILAB och ILAB II ägs vardera till 100% av Infralogistic AB (”ILAB TopCo” eller ”Koncernen”). Samtliga befintliga aktieägare i ILAB kommer att apporteras upp till det nya ägarbolaget där nya och befintliga ägare samlar sitt ägande. Syftet med ägarförändringen är att samtliga befintliga och nya aktieägare ska äga båda strukturerna och verka för fortsatt gemensam utveckling och tillvaratagande av synergier för Koncernen. ILABs huvudsakliga externa finansiering utgörs av ett obligationslån om 500 mkr medan ILAB II finansieras med en traditionell bankfinansiering. Genom att etablera ILAB II ökar den finansiella flexibiliteten samtidigt som Koncernens genomsnittliga finansieringskostnad sjunker.

Med anledning av etableringen av Koncernen har ett partsbyte genomförts avseende förvärvet av Antonssons Mark & Entreprenad AB där BidCo Ilab AB (dotterbolag till ILAB) ersatts av BidCo Infralogistic AB (dotterbolag till ILAB II). Den 15 november tillträdde BidCo Infralogistic AB samtliga aktier i Antonssons Mark & Entreprenad AB samt Antonssons Maskin AB.

Bolaget försäkrar att omstruktureringen inte påverkar ILAB eller dess dotterbolag och att det inte heller har någon påverkan på nuvarande obligation/obligationsinnehavare eller dess rättigheter.

Anders Tillander
Styrelseordförande

Detta pressmeddelande finns på bolagets hemsida www.infralogistic.se.

Martin Lindström, CFO, MidCo Infrastructure Logistics AB

Om Infralogistic:

Infralogistic är en helhetsleverantör av infrastrukturlogistiktjänster inom segmenten Recycling, Ballast, Grundläggning, Maskiner, Transporter och Rental. Med helhetslösningar och fokus på cirkulär ekonomi erbjuder vi kunder hållbara lösningar på en lokal marknad i Norden.

• Infralogistic grundades i Malmö 2021
  • Sedan April 2021 har 12 bolag förvärvats och 1 bolag etablerats organiskt (ILAB)
  • Infralogistic har en tydlig förvärvsstrategi kombinerat med organisk tillväxt för att bli en optimal leverantör på varje vald lokal marknad
  • Infralogistic har stort fokus på FN:s globala mål för hållbar utveckling