Infralogistic presenterar kvartalsrapport för första kvartalet januari – mars 2023

Malmö, 2023-05-31, pressmeddelande, MidCo Infrastructure Logistic AB

Kvartalet i korthet:

• Första kvartalets nettoomsättning uppgick till 446,2 Mkr (301,5). Ökningen med 48% procent är både genom organisk tillväxt samt förvärv.
  • Fortsatt bra orderingång och det ser mycket positivt ut när det gäller orderingång inför kvartal två och resten av året.
  • EBITDA uppgick till 0,8 Mkr vilket ger en EBITDA-marginal på 0,2%. Resultatnivån ligger i linje med ledningens förväntningar. Lönsamheten påverkas av säsongsvariation med anledning av vinterförhållanden samt genom satsningar som genomförts för att fortsätta med en hög organisk tillväxttakt. Vi genomför fortsatta satsningar såsom etablering av massahantering inom recycling samt organisationsanpassningar.
  • Som en expansiv koncern strävar vi efter att samarbeta med olika intressenter för att bli ännu mer hållbara. Relationerna med kunderna är starka och tillsammans jobbar vi för än mer hållbara lösningar.

Januari – Mars 2023:

• Nettoomsättningen uppgick till 446,2 MSEK.
  • EBITDA uppgick till 0,8 MSEK. EBITDA-marginalen uppgick till 0,2% procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -42,2 MSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 8,8 MSEK.
  • Resultatnivån ligger i linje med ledningens förväntningar. Rörelseresultat påverkas av säsongsvariation med anledning av vinterförhållanden samt genom satsningar som genomförts för att fortsätta med en hög organisk tillväxttakt. Vi genomför fortsatta satsningar såsom etablering av massahantering inom recycling samt organisationsanpassningar.

Januari – December 2022:

• Nettoomsättningen uppgick till 1 822 MSEK.
  • EBITDA uppgick till 110 MSEK, EBITDA-marginalen uppgick till 6,0% procent.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -27,6 MSEK.
  • Resultat uppgick till -87,5 MSEK.

Vd-kommentar:

Infralogistic visar stark orderingång och satsar på hållbar tillväxt och expansion

Infralogistics bolag har under kvartal ett fortsatt bra orderingång och omsättningen i de flesta av våra bolag ökar. Det ser mycket positivt ut när det gäller orderingång inför kvartal två och resten av året. 2023 är på betydligt högre nivå i många bolag än 2022 och det ser bra ut för hela 2023. Vi ser effekter av att vi drar nytta av de olika bolagens marknads- och kundrelationer, synergier mellan våra olika segment samt att vi nu tillsammans kan gå på större och mer komplexa projekt och agera som en helhetsleverantör. Under årets första kvartal har vi investerat i att skapa förutsättningar med personal, anläggningar och enheter för att kunna hantera omsättningsökningar 2023 och 2024.

Första kvartalets nettoomsättning uppgick till 446,2 Mkr (301,5). Ökningen med 48% procent är både genom organisk tillväxt samt förvärv. EBITDA uppgick till 0,8 Mkr vilket ger en EBITDA-marginal på 0,2%. Resultatnivån ligger i linje med ledningens förväntningar med hänsyn taget till säsongsvariation och planerade satsningar för att skapa möjligheter till stark organisk tillväxt. Vi har en fortsatt bra marknad inom infrastruktur och anläggningsrelaterade projekt. Vi är medvetna om att bostadsmarknaden viker men vår andel omsättning mot bostadsbyggande är mindre än 5%. I vår fortsatta utvecklingsresa så är alla synergier viktiga ur ett hållbarhetsperspektiv och det kommer ge effekt på lönsam tillväxt.

År 2022 och inledningen av 2023 präglades av stor oro på grund av globala konflikter, vilka haft betydande påverkan på olika områden. Vi fortsätter att noga övervaka marknadsutvecklingen och inköpspriserna för olika insatsvaror, som drivmedel, maskiner och bilar, vilka har ökat markant under det senaste året. Även finansmarknaden har förändrats under kvartal två, tre och fyra 2022 samt kvartal ett 2023. Infralogistic fortsätter dialogen med potentiella företagsförvärv för att fortsätta sin expansionsresa utanför obligationsstrukturen. Under första kvartalet har inga förvärv genomförts, men totalt har koncernen förvärvat 16 bolag på 24 månader och den organiska tillväxten är fortsatt stor.

Vi fortsätter rekrytera kompetenta medarbetare i olika befattningar till koncernens olika bolag. Under vintern har utvecklingsinsatser gjorts med medarbetare för att skapa helhet och sammanhang och stärka våra varumärken. Vi har även certifierats i de flesta bolag i ISO 9001, ISO 14001 och ISO 45001. Den externa revisionen genomfördes helt utan några avvikelser.

När vi sammanfattar det första kvartalet kan vi konstatera att det var en lång vinter med en del geografier som hade tjäle ända in i april. Verksamheten kom dock igång med full kraft under maj månad. Vi har genomfört investeringar och förberett oss för en intensiv säsong framöver. Vi har en positiv orderingång för resten av året och är engagerade i flera projekt av både större och mindre omfattning. På de lokala marknaderna ser vi nu fördelarna av att vara en helhetsleverantör, där vi kan optimera logistiken inom ramen för en cirkulär ekonomi.

På vår nordiska marknad inom våra verksamhetsområden är aktiviteten fortfarande på en mycket hög nivå. Många projekt är redan finansierade och igång. Vissa projekt kommer behöva revideras i kalkylerna och några kan eventuellt skjutas upp. Men det finns fortfarande en betydande efterfrågan på olika bygg- och anläggningsprojekt av varierande storlek och på olika platser. Som jag skrev i tidigare kvartalsrapport så kommer tillväxtzoner för näringsliv och inflyttning till många städer skapa många nya projekt. Infrastrukturprojekten av järnväg, väg, hamnar, elförsörjning, vatten och avlopp, fiber etcetera omsätter många miljarder. Omställningen till fossilfri produktion och hållbara produkter kräver också betydande investeringar och nybyggnation. Efterfrågan på alla våra segment är stor och förväntas vara så under lång tid framöver. Därför är det viktigt att vi fortsätter vara en stark lokal aktör med kompetenta medarbetare.

Vårt strategiska fokus på lönsam tillväxt fortsätter att vara vår huvudprioritet. Vi för ett flertal dialoger med företag som kompletterar våra olika verksamhetsområden inom recycling, ballast, grundläggning och markteknik, rental, samt maskin- och transporttjänster.

Som en expansiv koncern strävar vi efter att samarbeta med olika intressenter för att bli ännu mer hållbara. Vi tror på att det är genom samarbete och gemensamma ansträngningar som vi kan utvecklas och bygga ett hållbart samhälle, både för dagens och för kommande generationer. Vi är medvetna om vårt ansvar och strävar efter att integrera hållbarhets-perspektivet i allt vi gör, från vår verksamhet till våra produkter och tjänster. Tillsammans kan vi göra skillnad och forma en mer hållbar framtid.

Håkan Wifvesson
Verkställande direktör

Detta pressmeddelande, tillhörande rapport samt tidigare ekonomiska rapporter finns på bolagets hemsida www.infralogistic.se.

Martin Lindström, MidCo Infrastructure Logistics AB

• Infralogistic är en helhetsleverantör av infrastrukturlogistiktjänster. Med helhetslösningar och fokus på cirkulär ekonomi erbjuder vi kunder hållbara lösningar på en lokal marknad i Norden.
  • Infralogistic grundades i Malmö 2021.
  • Infralogistic har en tydlig förvärvsstrategi kombinerat med organisk tillväxt för att bli en optimal leverantör på varje vald lokal marknad.
  • Infralogistic har stort fokus på FN:s globala mål för hållbar utveckling.