Infralogistic presenterar kvartalsrapport för januari – mars 2022

januari – mars 2022:

• Nettoomsättningen uppgick till 301 miljoner kronor för perioden.
  • EBITDA uppgick till 6,6 miljoner kronor motsvarande en EBITDA-marginal om 2,2% procent1.
  • Bra tillväxt i en marknad med många möjligheter!
  • Vi firar ett år sedan starten av Infralogistic och koncernen fortsätter leverera god lönsam tillväxt och en positiv utveckling.
  • Förvärvsdriven tillväxt med 1 förvärv som genomförts under kvartalet och 1 förvärv som genomförts efter rapportperiodens utgång samt flertal pågående DD-processer i slutfas. Summerat förvärvades 10 bolag och 1 bolag byggdes organiskt under våra första 12 månader.
  • Intresset för koncernen ökar i snabb takt. Vi har haft möjligheten att förstärka organisationen med olika kompetenser genom både förvärv och organisk tillväxt. Flertal nyckelpersoner inom ledande befattningar och yrkesarbetare har anställts.
  • Som den expansiva koncern vi är har dialogen och samverkan med marknad, kunder och andra intressenter en hög prioritet. Det är tillsammans vi kan utvecklas och bygga ett hållbart samhälle på alla plan idag och för framtida generationer.

April 2021 – Mars 2022 (LTM):

• Nettoomsättningen uppgick till 1 256 miljoner kronor för perioden.
  • EBITDA uppgick till 134 miljoner kronor motsvarande en EBITDA-marginal om 10,7% procent1.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändring av rörelsekapital för perioden uppgick till 16,9 miljoner kronor.
  • Infralogistic har förvärvat 11 bolag och byggt 1 bolag organiskt inom koncernen samt 1 förvärv har genomförts efter rapportperiodens utgång.

Vd-kommentar:

Bra tillväxt i en marknad med många möjligheter!

Nu har Infrastructure Logistics varit igång ett år. Starten av koncernen skedde 2021-04-01. Infralogistic som vi kallar oss till vardags har präglats av den fina marknad som är, tillväxt genom förvärv och organiskt, professionellt arbete och leveranser i projekt, ett stort intresse kring koncernen och en färdriktning som är mycket spännande.

Summerat förvärvades 10 bolag och 1 bolag byggdes organiskt under de första 12 månaderna. Till detta rekryterades många kompetenta medarbetare i olika befattningar till koncernen och dess bolag.

För kvartal 1 2022 uppgick nettoomsättning till 301 Mkr där ökning delvis är hänförlig till de förvärvade bolagen men också en positiv ökning i övriga bolag.

Under kvartal 1 förvärvades Aspen Maskinuthyrning AB. Ett bolag inom rental med säte i Västra Götaland i en fantastisk marknad. Bolaget och dess medarbetare har lång och gedigen erfarenhet av rental och vi ser en stor potential i tillväxt såväl regionalt som nationellt. Inkluderat detta förvärv har koncernen en proformaomsättning som överstiger 1,256 Mdkr.

I början av kvartal 2 har vi förvärvat Hisings-Backa Åkeri AB som också har sitt säte i Västra Götaland och med en lång och gedigen erfarenhet av transporter. I regionen är det minst sagt stor efterfrågan på anläggningsbilar och transporttjänster så att få in kompetent personal och bra resurser känns mycket bra. Bolaget omsatte 2021 cirka 40 Mkr med en EBITDA på 13,5 Mkr.

För koncernen uppgick EBITDA kvartal 1 till 6,6Mkr. Utfall av Q1 är i enlighet med förväntad nivå och budget då vår verksamhet har en säsongsvariation där vintermånaderna normalt ligger på en lägre omsättning och lägre EBITDA-nivå. En del av verksamheterna påverkas främst av kyla då tjälen kan bromsa upp projekt. Under kvartal 1 pågår även losshållning och krossning av bergmaterial som säljs senare under säsong. Även om verksamheterna omsätter mindre under denna period har vi en del att göra i produktion men också möjlighet för service och underhåll för att kunna ha allt igång under en lång högsäsong.

Under kvartal 1 har vår påverkan av kriget i Ukraina märkts av på olika sätt. Först och främst lider vi med Ukraina och alla dess medborgare som utsatts för ett angrepp som inte borde ske i modern tid. Konsekvenserna för ett helt land, dess medborgare och invånare är förödande. Vi hoppas alla att detta krig slutar omgående.

Effekterna för vår verksamhet är ökade kostnader för drivmedel och insatsmaterial till bygg- och anläggningsbranschen. Den procentuella höjningen har varit markant och vi är tacksamma för att vi har förstående marknad och kunder som i de flesta fall accepterat prishöjningar.

Vår nordiska marknad i våra verksamhetsområden är fortsatt på en mycket hög nivå. Många projekt är redan finansierade och igång. En del projekt kommer behöva revideras i kalkyler och några projekt eventuellt flyttas fram i tid. Men det finns fortsatt stort behov av många bygg- och anläggningsprojekt i olika storlek och på olika geografier. Som jag skrev i tidigare kvartalsrapport kommer tillväxtzoner för näringsliv och inflyttning till många städer skapa många nya projekt. Infrastrukturprojekten av järnväg, väg, elförsörjning, vatten och avlopp, fiber etc omsätter många miljarder. Omställning till fossilfri produktion och hållbara produkter kräver också tunga investeringar och nybyggnation. Efterfrågan av alla våra segment är stor och kommer vara så över lång tid. Därav viktigt att vi fortsatt är en stark lokal aktör med kompetenta medarbetare.

Vi ser ljust på Infralogistics framtid både på kort och lång sikt med fokus på lönsam tillväxt. På förvärvssidan har vi ett flertal pågående DD-processer som snart är i mål och ett flertal LOI tecknade med bolag som kompletterar våra olika segment recycling, ballast, grundläggning & markteknik, rental, maskin- och transporttjänster.

Även med oroligheterna i Ukraina och dess effekter behöver vi fullt fokus på hållbarhet i alla delar. Vi behöver alla ta ett ansvar för FN:s globala mål. Vi inom Infralogistic kommer göra allt vi kan för att bidra positivt till de globala målen. Vårt hållbarhetsfokus och ansvarstagandet i cirkulär ekonomi ska genomsyra det vi gör. Efterfrågan på hållbara lösningar är stor och vi uppskattar att kravställarna från marknad och kunder ökar. Våra helhetserbjudande till marknaden ökar intresset för oss såväl hos gamla som nya kunder och medarbetare. När man anlitar oss ska man vara trygg med att vi är ett hållbart alternativ.

Håkan Wifvesson
Verkställande direktör

Detta pressmeddelande, tillhörande rapport samt tidigare ekonomiska rapporter finns på bolagets hemsida www.infralogistic.se.

1Justerat resultat med hänsyn till NRI och synergier

Martin Lindström, CFO, MidCo Infrastructure Logistics AB

Om Infralogistic:

Infralogistic är en helhetsleverantör av infrastrukturlogistiktjänster inom segmenten Recycling, Ballast, Grundläggning, Maskiner, Transporter och Rental. Med helhetslösningar och fokus på cirkulär ekonomi erbjuder vi kunder hållbara lösningar på en lokal marknad i Norden.

• Infralogistic grundades i Malmö 2021
  • Under 2021 genomfördes 10 förvärv och 1 bolag etablerades organiskt.
  • Infralogistic har en tydlig förvärvsstrategi kombinerat med organisk tillväxt för att bli en optimal leverantör på varje vald lokal marknad
  • Infralogistic har stort fokus på FN:s globala mål för hållbar utveckling
  • Omsättning 1 256 Mkr med EBITDA om 134 Mkr (LTM pro-forma)
  • Drygt 500 anställda