Infralogistic presenterar kvartalsrapport för tredje kvartalet juli – september 2022

Januari – September 2022:

• Lönsam tillväxt och bra orderingång för kvartalet.
  • Vi har nu passerat 1 679 Mkr i omsättning med en EBITDA-marginal på 13,7% på rullande 12 månader (Okt21-Sept22 pro-forma) och vårt strategiska fokus på lönsam tillväxt ligger fast.
  • Vi fortsätter växa genom förvärv i Sverige. Under kvartal 3 förvärvades Umeå Entreprenad AB som har sitt säte i Umeå.
  • Alla verksamheter visar organisk tillväxt och vi har framgångsrikt vunnit många uppdrag och är aktiva på många projekt av såväl större som mindre karaktär över hela Sverige och i Danmark.
  • Relationerna med kunderna är starka och tillsammans jobbar vi för än mer hållbara lösningar. Intresset kring koncernen är stort och såväl bolag som personal hör av sig för att vara en del i laget. Vi har en framtid som är mycket intressant och spännande.
  • Nettoomsättningen uppgick till 1 154,8 MSEK.
  • EBITDA (J) uppgick till 105,9 MSEK. EBITDA-marginalen (J) uppgick till 9,2% procent1.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 9,8 MSEK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -54,2 MSEK.
  • Rörelseresultatet påverkas av planerade avskrivningar och kassaflödet påverkas av hög expansionstakt med uppstart och utveckling av verksamheter, etableringar för massahantering inom recycling samt säsongsvariationen som vi har under årets första fyra månader.
  • 1 förvärv har genomförts under rapportperioden.

Oktober 2021 – September 2022 (RTM)2:

• Nettoomsättningen uppgick till 1 678,6 MSEK.
  • EBITDA (J) uppgick till 229,9 MSEK, EBITDA-marginalen (J) uppgick till 13,7% procent1.
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 109,6 MSEK med en rörelsemarginal som uppgick till 6,5% procent.
  • Resultat uppgick till 54,8 MSEK.
  • 12 förvärv har genomförts sedan april 2021.

Vd-kommentar:

Lönsam tillväxt och bra orderingång för kvartalet

Under årets tredje kvartal uppgick proforma-omsättningen till 422 Mkr med en EBITDA-marginal på 9,6% och koncernen har på rullande tolv månader en proformaomsättning överstigande 1 679 Mkr (okt21-sept22) med en EBITDA-marginal på 13,7%.

Vi har en fortsatt bra marknad inom våra verksamhetsområden samt goda synergier i våra relationer med marknad och kunder. I vår fortsatta utvecklingsresa är alla synergier viktiga ur ett hållbarhetsperspektiv och det ger effekt på lönsam tillväxt.

Trots goda tider för oss präglas 2022 av stor oro med största respekt. Kriget sätter spår i hela världen och under kvartal 3 har vår påverkan av läget i omvärlden märkts av på olika sätt. Främst de faktiska effekterna av ökade kostnader för drivmedel och insatsmaterial till bygg- och anläggningsbranschen.  Det är fortsatt osäkert på vilken nivå priser kommer att stabiliseras. Den procentuella höjningen har varit markant och vi är tacksamma för att vi har förstående marknad och kunder som i de flesta fall accepterat prishöjningar. Inflation, räntehöjningar, stigande elpriser med mera skapar en osäkerhet om investeringar i såväl nutid som framtid. När vi kommer till vår verksamhet är ändå orderingång och beläggning i produktion högre än något kvartal tidigare i våra bolag. Vi behöver fortsatt följa utvecklingen av marknaden. Vi är medvetna om att det sker förändringar och vi ser att bostadsmarknaden signalerar tydligt om en nedgång för 2023. Vår omsättning mot bostadsmarknaden är låg och vi är väldiversifierade med stort fokus på infrastruktur och anläggningsprojekt.

Även finansmarknaden har påverkats under kvartal 2 och 3 men Infralogistic som vi kallar oss till vardags fortsätter växa med såväl förvärv som med organisk tillväxt. Vi för ett flertal dialoger med fina bolag i branschen och kommer fortsätta med vår förvärvsresa. Under kvartal 3 förvärvades Umeå Entreprenad AB som har sitt säte i Umeå. Umeå Entreprenad AB är en stark aktör i Västerbotten med potential att växa i ett Norrland som har många projekt i miljardklassen. Bolaget omsätter 2022 ca 160 Mkr och har ett 60-tal kompetenta medarbetare. Kärnverksamheten består i att vara en helhetsleverantör inom mark- och anläggningsbranschen men har också med sig en täktverksamhet. Då vi nu är etablerade med Umeå Entreprenad utvecklar vi oss ytterligare inom recycling och grundläggning i Norrland. Vi har tidigare meddelat att förvärv av Antonsson Mark & Entreprenad AB har genomförts under kvartalet. Partsbyte har dock skett och förvärvande bolag är ett systerbolag till MidCo Infrastructure Logistic AB under en ny koncernmoder, se ytterligare information i särskilt pressmeddelande avseende den nya koncernstrukturen. Samtliga uppkomna kostnader med anledning av förvärvet kommer i sin helhet att bäras av systerbolaget.

Sedan april 2021 har vi totalt förvärvat 12 bolag och 1 bolag har byggts organiskt. Vad gäller den organiska tillväxten har vi framgångsrikt vunnit många uppdrag och är aktiva på många projekt av såväl större som mindre karaktär över hela Sverige och i Danmark. Vi är en hållbar och stark partner på många lokala marknader och när vi erbjuder helhetslösningar på många orter så ger synergierna ett fint hållbarhetsavtryck. Relationerna med kunderna är starka och tillsammans jobbar vi för än mer hållbara lösningar. Intresset kring koncernen är stort och såväl bolag som personal hör av sig för att vara en del i laget. Vi har en framtid som är mycket intressant och spännande.

Vår nordiska marknad i våra verksamhetsområden är fortsatt på en mycket hög nivå. Många projekt är redan finansierade och igång. En del projekt kommer behöva revideras i kalkyler och några projekt eventuellt flyttas fram i tid. Men det finns fortsatt stort behov av många bygg- och anläggningsprojekt i olika storlek och på olika geografier. Som jag skrev i tidigare kvartalsrapport kommer tillväxtzoner för näringsliv och inflyttning till många städer skapa många nya projekt. Infrastrukturprojekten av järnväg, väg, hamnar, elförsörjning, vatten och avlopp, fiber etc omsätter många miljarder. Omställning till fossilfri produktion och hållbara produkter kräver också tunga investeringar och nybyggnation. Order inför vintersäsongen är bättre än på flera säsonger. Efterfrågan av alla våra segment är stor och kommer vara så över lång tid. Därav viktigt att vi fortsatt är en stark lokal aktör med kompetenta medarbetare.

Vårt strategiska fokus på lönsam tillväxt ligger fast. Som den expansiva koncern vi är så för vi dialoger och har samverkan med olika intressenter om hur vi kan bli än mer hållbara. Det är tillsammans vi utvecklas och bygger ett hållbart samhälle idag och för framtida generationer.

Håkan Wifvesson
Verkställande direktör

Detta pressmeddelande, tillhörande rapport samt tidigare ekonomiska rapporter finns på bolagets hemsida www.infralogistic.se.

1Justerat resultat med hänsyn till NRI och synergier
2LTM presenteras pro-forma inkluderat alla genomförda förvärv till rapportperiodens utgång

Martin Lindström, CFO, MidCo Infrastructure Logistics AB

Om Infralogistic:

Infralogistic är en helhetsleverantör av infrastrukturlogistiktjänster inom segmenten Recycling, Ballast, Grundläggning, Maskiner, Transporter och Rental. Med helhetslösningar och fokus på cirkulär ekonomi erbjuder vi kunder hållbara lösningar på en lokal marknad i Norden.

• Infralogistic grundades i Malmö 2021
  • Sedan April 2021 har 12 bolag förvärvats och 1 bolag etablerats organiskt
  • Infralogistic har en tydlig förvärvsstrategi kombinerat med organisk tillväxt för att bli en optimal leverantör på varje vald lokal marknad
  • Infralogistic har stort fokus på FN:s globala mål för hållbar utveckling