Middagsfrid satsar veganskt

Report this content

Matkasseleverantören Middagsfrid gör det gröna ännu grönare. I Vegokassen införs nu en vegansk rätt – varje vecka.

Redan i februari 2014 lanserade Middagsfrid sin Vegokasse. Sedan dess har kassen med lakto-ovo-vegetariska menyer levererats till tusentals hushåll runtom i Sverige.

Nu tas nästa gröna steg genom att en vegansk rätt i veckan läggs in i Vegokassen.

- Vi ser att det finns ett behov och en önskan från våra kunder att lära sig mer om vegetarisk och vegansk mat. Utmaningen för många är att just komma på vad man kan laga, som både är veganskt och i största möjliga mån också fritt från onödiga tillsatser, säger Mikael Sahlsten, Affärsområdeschef för Middagsfrid.

Middagsfrid har alltid haft en tydlig matfilosofi. Det är tillsatsfritt, svenskt, färska råvaror och en hög halt ekologiskt som gäller. Färdiga rätter och halv- eller helfabrikat går bort. Det är bra och hemlagad mat från grunden som Middagsfrid vill slå ett slag för.

-  Idag innehåller många veganska alternativ onödiga tillsatser. Vi har fått vara kreativa och nytänkande. Det kanske inte är så många som tror att det går att göra en vegansk majonnäs, men det gör det faktiskt. Och den blir riktigt god dessutom, säger Karin Wenner, menyplanerare för Vegokassen.

Den veganska rätten lanseras vecka 18 i Middagsfrids Vegokasse och först ut är en indisk blomkålsgryta med myntasås som finns att beställa redan nu.

Axfoods presstjänst, telefon 0702-89 89 83
Mikael Sahlsten, telefon 073-595 89 00

Middagsfrid grundades 2007 och är världens första företag för hemleverans av färdigplanerade matkassar. Visionen är en bättre matvärld där allt fler värderar hemlagad mat baserad på riktiga råvaror där man även tagit hänsyn till hälsa, natur och klimat. Menyerna byts ut varje vecka och baseras på färsk, klimatsmart och tillsatsfri mat. Middagsfrid levererar till drygt 300 orter i Sverige. Sedan 2017 är Middagsfrid en del av Axfoodfamiljen