Midroc bidrar till energieffektivt måleri i framtidens fordonsfabriker

Report this content

Midroc Automation medverkar vid framtagning av reglermodeller till projektet som ska hitta vägen till ett optimalt luftflöde i fordonsfabrikernas måleri. Ett projekt som både gynnar miljön och sänker kostnaderna.

Måleriet står för 70 % av fabrikens energiförbrukning är därmed den absolut största energitjuven i en fordonsproduktion. Problemet är det stora uppvärmda luftflödet som idag ligger på en konstant nivå oberoende av om det finns karosser under lackering eller inte. Det har hittills varit mycket svårt att upprätthålla balansen när man försökt att reglera luftflödet i målerianläggningar beroende på belastning.

I projektet ”Energieffektivt måleri”, som ska hitta ett sätt att anpassa luftflödet till mängden fordon ska Midroc Automation medverka vid framtagningen av reglermodeller.  Det kommer att ske i företagets nystartade avdelning för energi- och resursoptimering . Midroc Automation kommer även att står för konstruktion, programmering, leverans och drifttagning av frekvensformare, instrumentering, nytt styr- och reglersystem samt att medverka vid reglerprover och optimering av detsamma.

Projektet ägs av Saab Automobile och parterna är Sveriges övriga karosstillverkare; Volvo Cars, AB Volvo, Scania, Pininfarina. Utöver Midroc är även Högskolan Väst, Linköpings Universitet och Innovatum Teknikpark delaktiga i projektet.

– Vi startade konceptdiskussionerna för detta projekt med Saab redan för ett och ett halvt år sedan och det är jätte roligt att projektet nu kommer igång. Vi ser fram emot att genomföra detta projekt som har en så stor positiv miljöpåverkan tillsammans med Saab och övriga projektdeltagare, säger Magnus Emanuelsson, projektledare på Midroc Automation.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Emanuelsson, projektledare på Midroc Automation, 010-470 78 43

Fakta Midroc Automation
Midroc Automation ingår i Midroc Electro – ett av landets ledande företag inom elinstallation, industriell automation och IT.

Midroc Automation kombinerar teknisk kompetens, projektförmåga och verksamhetskunnande och är en av branschens mest framgångsrika leverantörer av industriella system och konsulttjänster. Midroc Automation omsätter ca 400 Mkr och har 140 anställda.
Midroc Automation ingår i Midroc Europe som erbjuder tjänster inom entreprenad, konsultverksamhet och fastighetsutveckling. Midroc Europe är en företagsgrupp som främst verkar i Sverige och norra Europa, men även i andra delar av världen. Gruppen omsätter närmare 4.0 miljarder kronor och har mer än 2 500 anställda.
www.midroc.se

Taggar: