Midroc med i stort energi- och industriprojekt hos ny kund

Report this content

Midroc Engineering har fått ett stort uppdrag när Gävles nya energibolag, Bomhus Energi AB, investerar i ny biopanna och turbin.

Bomhus Energi AB, som ägs av Korsnäs AB och Gävle Energi AB, investerar i ny biopanna, ny turbin, ny bränsleinmatning, ombyggnation av BoP (Balance of Plant) och ombyggnation av högspänningssystem. Investeringen uppgår till 1800 MSEK och bidrar till miljöförbättringar genom mindre användning av olja (fossila bränslen) och reducering av koldioxidutsläpp. Midroc Engineering kommer i detta projekt att utföra projektledning och tekniska tjänster på Elkraft och Automation. – Tack vare Midrocs målmedvetna satsning mot att kombinerad kompetens från industri- och energisektorn har vi möjlighet att erbjuda marknaden unika tjänster konstaterar Roy Svantesson, ansvarig för Region Väst på Midroc Engineering, glatt. Projektet är det första stora samarbetet mellan industri och ett kommunalt Energibolag i Sverige där båda parter får nyttan av energiproduktion. – Det är naturligtvis jätte roligt att få vara med i ett unikt projekt som detta där industrin tillsammans med ett kommunalt energibolag samarbetar för miljöförbättrande investeringar och där Midroc Engineering kan bidra med spetskompetens inom elkraftteknik säger Magnus Rosén, enhetschef på Midroc Engineering.

Taggar: