Nystartat bolag inom Midroc tecknar sin första order

Report this content

Alucrom, som ingår i Midroc Europe, har genom ett samarbete med MPA Rostskydd Måleriproduktion erhållit en stor order hos Euromaint Rail AB.

De båda rostskyddsmåleriföretagen Alucrom och MPA har bildat ett gemensamt bolag under namnet MPA Alucrom AB. Bolagets huvudsakliga affärsidé är att måla järnvägsfordon. I dagarna har det nystartade bolaget tecknat sin första order och skrivit kontrakt med Ratosägda företaget Euromaint Rail AB. MPA Alucrom har fått i uppdrag att under ett flertal år ansvara för all målningskompetens och utförande samt utveckling av inom lackeringsbranschen förekommande arbeten på verkstaden i Malmö, som i huvudsak arbetar med vagnsunderhåll och ombyggnationer. Produktionsstarten är beräknad till i maj i år och företaget räknar med att nyanställa ett flertal nya medarbetare under våren. Alucrom AB har historiskt enbart varit inriktade på det så kallade ”Tunga Rostskyddet”. I företagets framtids- och tillväxtstrategi, ligger att satsa på både industri och fordonsmålning. Denna resa har redan påbörjats genom Alucroms satsning i Polen, med två nya anläggningar, samt genom köpet av Hässleholms Ytbehandling. – Samarbetet med MPA ligger även det helt i linje med vår strategi. Vi kommer genom detta samarbete att bygga upp en kompetens som hjälper oss vidare i vår utveckling. Till det nya bolaget kommer vi ha ett personalbehov av ca 10 + 10 personer i produktionen samt en platschef och en administratör, säger Ralph Halldin, VD för det nystartade bolaget tillika VD för Alucrom AB.

Taggar: