Rodoverken får ny stor order hos Vopak

Report this content

Rodoverken, som ingår i Midroc Europe, har fått en stor order hos Vopak i Göteborg. Totalåtagandet består av fyra delar där Rodoverken får ansvaret för tank- och rördelen. Rodoverkens uppdrag motsvarar ett ordervärde på drygt 150 miljoner kronor.

Rodoverken i Stenungsund har tillsammans med huvudentreprenören NCC och Processkontroll Elektriska AB fått i uppdrag att bygga om Vopaks terminal i Skarvikshamnen i Göteborg. Terminalen används för lagring och blandning av petrokemiska produkter. Rodoverkens uppdrag består i huvudsak av nybyggnation av två tankar á 20.000m3, ombyggnad av 11 befintliga tankar samt därtill hörande rör- och mekanisk installation med komplett design och funktionsansvar. - Det känns naturligtvis bra att vi har fått ett fortsatt förtroende hos Vopak. Att nu vara med på deras expansiva etablering är mycket tillfredställande och vi kommer att göra vårt yttersta för att nå ett så tillfredsställande projekt vi bara kan, säger Magnus Dahlberg, verkställande direktör på Rodoverken - Att få vara en del av det här totalåtagande med NCC som beställare är en utmaning för både rör- och tanksidan inom Rodoverken som vi ser fram emot. Vi är mycket stolta över att gemensamt ha lyckats med att jobba hem projektet och det är ett projekt som ligger helt rätt i tiden, menar Hans-Olof Larsson, projektchef för Rodoverkens tanksidan i Sverige.