Nya storhotellet först ut i World Trade Center Lund

Ett modernt kontors- och hotellområde växer fram vid Lunds nya infart från E22:an, World Trade Center Lund. Först ut i området är Hotell Park Inn by Radisson som med sina 192 rum blir näst störst i Lund. På lördag den 1 mars slås portarna upp för de första gästerna.

Den internationella hotellkedjan valde att etablera sig i Lund i World Trade Center som när det är färdigbyggt kommer att omfatta 28 000 kvadratmeter kontors- och hotellytor.

Byggherren Midroc Property Development, MPD, har stor erfarenhet av att utveckla nybyggnadsområden i södra Sverige.

– Vi har tidigare byggt hotell i anslutning till World Trade Center Malmö vilket har varit ett framgångsrikt koncept. Genom att bygga både kontor, hotell och annan service blir våra områden mer kompletta säger Peter Syrén, vice vd i MPD.

Omkring 1 000 personer kommer att arbeta i World Trade Center Lund. Kontorslösningarna kommer att vara flexibla, så att företag som hyr in sig kan växa eller krympa sina kontorslokaler utan att behöva flytta. Hyresgästerna får också tillgång till ett servicekoncept och nätverksaktiviteter inom World Trade Center, allt för att underlätta företagandet. I området planeras också för ett parkeringshus med plats för 425 bilar.

Området byggs med miljövänliga material och med energibesparande lösningar vilket gör att det kommer att uppfylla EU:s krav för Green Building.

Hotelloperatör för Park Inn by Radisson är Winn Hotel Group, ett av Sveriges snabbast växande hotellföretag.

Fakta:
Byggherre: Midroc Property Development
Entreprenör: NCC
Arkitekt: Krook & Tjäder
Foto: Martin Palvén

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Midroc Property Development,
Peter Syrén, vice vd
+46 10 470 74 06, peter.l.syren@midroc.se

Fakta om Midroc Property Development
Midroc Property Development AB utvecklar och förvaltar kommersiella lokaler och bostäder. Projektportföljen omfattar idag 679 000 kvm byggrätter med en projektvolym om ca 15 miljarder kronor. Fokus är inriktat på södra Sverige och huvudkontoret finns i Malmö. Vi vill utveckla hållbara stadsmiljöer, och ger därför full kraft åt goda och annorlunda idéer. Läs mer på mpd.midroc.se

Midroc Property Development ingår i Midroc Europe som är en heltäckande partner inom områdena fastighet, bygg, industri och miljö. Vårt mål är att stärka kundens konkurrenskraft och att genom hållbara lösningar och nytänkande vara med och bidra till en bättre framtid. Verksamheten är internationell med Sverige som utgångspunkt. Vi är 2 800 medarbetare och under 2012 omsatte vi cirka 4 miljarder kronor.

Taggar: