Delårsrapport januari-september 2011

JULI-SEPTEMBER 2011 (TREDJE KVARTALET)
  • Nettoomsättningen uppgick till 303 Mkr (275), en ökning med 10 %.
  • Rörelseresultatet, EBIT, förbättrades till 18 Mkr (16).
  • Rörelseresultatet, EBIT, före poster av engångskaraktär, förbättrades till 18 Mkr (13).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning ökade till 0,57 kr (0,50).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 9 Mkr (35).
JANUARI-SEPTEMBER 2011 (NIO MÅNADER)
  • Nettoomsättningen uppgick till 877 Mkr (850), en ökning med 3 %.
  • Rörelseresultatet, EBIT, förbättrades till 39 Mkr (-68).
  • Rörelseresultatet, EBIT, före poster av engångskaraktär, förbättrades till 39 Mkr (23).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning ökade till 1,10 kr (-3,24).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till 16 Mkr (7).

Koncernchefens kommentar

Under det tredje kvartalet ökade Midsona försäljningen med 10 % jämfört med föregående år samtidigt som rörelseresultatet förbättrades. Midsona redovisar ett rörelseresultat på 18 Mkr (16). Justerat för engångsposter blev rörelseresultatet 18 Mkr (13).

Affärsområdena Sverige, Finland och Norge som utgör koncernens kärnverksamhet ökade alla sin försäljning jämfört med föregående år medan försäljningen i affärsområde Supply var oförändrad. Försäljningen av koncernens prioriterade varumärken utvecklades generellt väl. Särskilt stark var utvecklingen för Naturdiet. Varumärket lanserades i Norge under kvartalet men uppvisade också fortsatt tillväxt i Sverige och Finland. Direktförsäljningsverksamheten, som redovisas i affärsområde Sverige, hade framgångar med Vitalas Omega-3 85 %, som lanserades under andra kvartalet. I tillägg till god utveckling för koncernens prioriterade varumärken ökade försäljningen för flera av våra strategiska licensuppdrag, bland annat inom segmenten förkylning och viktkontroll. I Finland började vi sälja OTC-produkter från Reckitt Benckiser från augusti månad. Förvärvade Bio-Vita i Finland och tidigare annonserat distributionsavtal med Bringwell på den svenska marknaden bidrog också till försäljningsökningen.

Situationen förbättrades något i affärsområde Supply. Vi har vidtagit åtgärder för att komma tillrätta med de störningar vi haft på några av våra mest utnyttjade produktionslinjer. Under slutet av kvartalet började åtgärderna ge resultat och produktionen stabiliserades. September blev årets bästa månad produktions- såväl som försäljningsmässigt.

Den uttalade ambitionen för 2011 har varit att skapa tillväxt för kärnverksamheten genom att utveckla våra egna varumärken, ta ansvar för utvalda licensvarumärken och genomföra kompletterande förvärv. Det är glädjande att vi, trots utmanande marknadsförutsättningar, nu kan uppvisa god tillväxt för våra prioriterade varumärken inom hälsa och välbefinnande.

Peter Åsberg, VD och koncernchef

För mer information vänligen kontakta:

VD och koncernchef Peter Åsberg, +46 (0)730 26 16 32 eller

CFO Lennart Svensson, +46 (0)767 74 33 04

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Midsona AB skall offentligöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 oktober 2011 kl 08.00.

Midsona har en stark position på den nordiska marknaden med flera egna välkända varumärken inom områdena kost och hälsa, naturläkemedel, förkylning samt hygien. Koncernen representerar även ett antal internationellt etablerade varumärken. Produkterna säljs via dagligvaruhandeln, apoteken, hälsofackhandeln samt via postorder och internet. Våra prioriterade varumärken: Friggs, MaxMedica, Miwana, MyggA, Naturdiet, Triomega, Tri Tolonen och Vitalas. Midsona omsatte 1 134 Mkr år 2010. Midsona-aktien (MSON) är noterad på Stockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.