Halvårsrapport januari-juni 2012

APRIL-JUNI 2012 KVARVARANDE VERKSAMHETER (ANDRA KVARTALET)

• Nettoomsättningen uppgick till 210 Mkr (241), en minskning med 13 %. Justerat för valutaomräkningseffekter och strukturförändringar ökade nettoomsättningen med 4 %.
  • Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till 3 Mkr (14).
  • Resultat före skatt uppgick till -1 Mkr (9).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,07 kr (0,40).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten förbättrades till -2 Mkr (-11).
  • Rörelsegrenen Supply, redovisad som avvecklad verksamhet, avyttrades för 64 Mkr på skuldfri basis. Avyttringen gav upphov till en realisationsförlust om 15 Mkr.
  • Förvärvet av Nordsveen AS slutfördes. Kostnader av engångskaraktär i samband med förvärvet belastade rörelseresultatet, EBIT, med cirka 5 Mkr.

JANUARI-JUNI 2012 KVARVARANDE VERKSAMHETER (SEX MÅNADER)

• Nettoomsättningen uppgick till 431 Mkr (503), en minskning med 14 %. Justerad för valutaomräkningseffekter och strukturförändringar ökade nettoomsättningen med 5 %.
  • Rörelseresultat, EBIT, uppgick till 14 Mkr (24).
  • Resultat före skatt uppgick 5 Mkr (15).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,18 kr (0,66).
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten förbättrades till 17 Mkr (0).

Koncernchefens kommentar:

Midsona har under andra kvartalet tagit ett par viktiga steg mot att bli ett renodlat nordiskt bolag inom hälsa och välbefinnande med fokus på starka varumärken. Under kvartalet tillträdde Midsona förvärvet av norska Nordsveen. I och med förvärvet stärker koncernen sin ställning väsentligt i Norge. Förvärvet av Nordsveen förväntas ge synergier både på kostnads- och intäktssidan. Midsona Supply som inte varit en del av koncernens kärnverksamhet avyttrades i slutet av kvartalet.

Genomförda strukturförändringar belastar resultatet under andra kvartalet. Integrations- och förvärvskostnader för Nordsveen om totalt cirka 5 Mkr ingår i resultatet. Avyttringen av Midsona Supply ger upphov till en realisationsförlust om 15 Mkr. I tillägg har vi högre kostnader i direktförsäljningsverksamheten till följd av misslyckade marknadssatsningar med en negativ resultateffekt om cirka 6 Mkr. Åtgärder, inklusive organisatoriska förändringar, är vidtagna för att återställa lönsamheten i direktförsäljningsverksamheten. Dessa poster av engångskaraktär förklarar huvudsakligen det svagare resultatet i andra kvartalet.

Vi har gjort förändringar som kortsiktigt tynger resultatet men som stärker oss för framtiden. Strukturförändringarna är strategiska viktiga. Midsona har tydliga fördelar av att fokusera på kärnverksamheten, inte minst lönsamhetsmässigt. Vi har avyttrat Midsona Supply som historiskt haft en svag lönsamhet och förvärvat Nordsveen som varit i tillväxt och haft en god lönsamhetsutveckling. Samtidigt har vi kunnat minska nettoskulden. Vi är nu ett renodlat bolag inom hälsa och välbefinnande med fokus på starka varumärken. I Norge ser vi goda möjligheter till lönsamhetstillväxt i och med förvärvet av Nordsveen. I direktförsäljningsverksamheten har vi kortsiktiga utmaningar men vi har genomfört åtgärder för att komma tillbaka till högre lönsamhetsnivåer. Vi har en stark finansiell ställning med kapacitet till investeringar i våra prioriterade varumärken samt förvärv om tillfälle uppstår. I och med detta kan vi närma oss uppfyllande av vår vision att bli ledande i Norden inom hälsa och välbefinnande.

Peter Åsberg, VD och koncernchef

För mer information vänligen kontakta:

VD och koncernchef Peter Åsberg, +46 (0)730 26 16 32, eller

CFO Lennart Svensson, +46 (0)767 74 33 04

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Midsona AB skall offentligöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 juli 2012 kl 08.00

Midsona har en stark position på den nordiska marknaden med flera egna välkända varumärken inom områdena kost och hälsa, naturläkemedel, förkylning samt hygien. Koncernen representerar även ett antal internationellt etablerade varumärken. Produkterna säljs via dagligvaruhandeln, apoteken, hälsofackhandeln samt via postorder och internet. Våra prioriterade varumärken: Friggs, MaxMedica, Miwana, MyggA, Naturdiet, Tri Tolonen och Vitalas. Midsona omsatte 1 174 Mkr år 2011. Midsona-aktien (MSON) är noterad på Stockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.