Kommuniké från Midsonasextra bolagsstämma den 8 september 2016

Stämman godkände styrelsens beslut om företrädesemission innebärande att aktiekapitalet ökas med högst 71 077 465 kronor genom nyemission av högst 179 957 aktier av serie A och högst 14 035 536 aktier av serie B till teckningskursen 29 kronor per aktie oavsett aktieslag. Den totala emissionslikviden uppgår till cirka 412 miljoner kronor före emissionskostnader. Aktieägare i Midsona har företrädesrätt att teckna en (1) ny aktie per två (2) befintliga aktier av samma serie. Avstämningsdagen blir den 16 september 2016. Teckningsperioden infaller från och med den 20 september 2016 till och med den 5 oktober 2016. Vidare beslutade stämman om utgivande och överlåtelse av teckningsoptioner till ledande befattningshavare enligt styrelsens förslag.

Beslut om godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission

Styrelsen beslutade den 3 augusti 2016, under förutsättning av stämmans godkännande i efterhand, om företrädesemission varigenom i huvudsak följande beslutades. Det beslutades att aktiekapitalet ska ökas genom emission av både aktier av serie A och aktier av serie B, att avstämningsdagen för erhållande av teckningsrätter ska infalla den 16 september 2016, att teckning ska ske från och med den 20 september 2016 till och med den 5 oktober 2016 samt att aktier som inte tecknats med stöd av teckningsrätter ska tilldelas dem som tecknat minst 50 aktier utan stöd av teckningsrätt. Tilldelning utan företrädesrätt ska ske

a)   I första hand till aktieägare som tecknat aktier utan stöd av teckningsrätter, varvid, vid överteckning, fördelning ska ske i förhållande till det antal aktier de förut äger, dock att tecknare som med tillämpning av denna tilldelningsprincip skulle ha tilldelats färre än 50 aktier efter lottning ska tilldelas antingen 50 aktier eller inga aktier.

b)   I andra hand till andra personer som tecknat aktier utan företrädesrätt, varvid, vid överteckning, fördelning ska ske i förhållande till det antal aktier som var och en av dessa personer tecknat utan stöd av företrädesrätt, dock att tecknare som med tillämpning av denna tilldelningsprincip skulle ha tilldelats färre än 50 aktier efter lottning ska tilldelas antingen 50 aktier eller inga aktier.

c)   I tredje hand till garanter av företrädesemissionen, pro rata i förhållande till garanterat belopp, dock att tecknare som med tillämpning av denna tilldelningsprincip skulle ha tilldelats färre än 50 aktier efter lottning ska tilldelas antingen 50 aktier eller inga aktier.

Styrelsen beslutade vidare att styrelseordförande, eller den som styrelsen inom sig utser, bemyndigas att senast den 2 september 2016 besluta om närmare villkor för emissionen.

Med stöd av bemyndigandet beslutade styrelsen den 1 september 2016 följande. Att aktiekapitalet ska ökas med högst 71 077 465 kronor genom nyemission av högst 179 957 aktier av serie A och högst 14 035 536 aktier av serie B. Teckningskursen har fastställts till 29 kronor per aktie oavsett aktieslag. Den totala emissionslikviden uppgår till cirka 412 miljoner kronor före emissionskostnader. Aktieägare i Midsona har företrädesrätt att teckna en (1) ny aktie per två (2) befintliga aktier. För varje innehavd aktie av serie A i Midsona erhålls en (1) teckningsrätt av serie A och för varje innehavd aktie av serie B i Midsona aktie erhålls en (1) teckningsrätt av serie B. Två teckningsrätter i samma serie ger rätt att teckna en ny aktie i motsvarande serie.

Stämman beslutade att godkänna styrelsens beslut av den 3 augusti 2016, innebärande att stämman även godkände den del av styrelsens beslut som innefattar bemyndigandet.

Tidplan för nyemissionen

12 september 2016                       Beräknad dag för offentliggörande av prospekt

14 september 2016                      Sista handelsdag i Midsonas aktier med rätt till teckningsrätt

15 september 2016                      Första handelsdag i Midsonas aktier utan rätt till

teckningsrätt

16 september 2016                      Avstämningsdag, det vill säga aktieägare som är registrerade i aktieboken denna dag kommer att erhålla teckningsrätter som medför företrädesrätt att delta i nyemissionen

20 september-3 oktober 2016     Handel i teckningsrätter

20 september-5 oktober 2016     Teckningsperiod

7 oktober 2016                             Offentliggörande av preliminärt utfall i

nyemissionen

12 oktober 2016                           Offentliggörande av slutgiltigt utfall i

nyemissionen

17 oktober 2016                           Sista dag för betalning av aktier tecknade utan stöd av teckningsrätter

Beslut om emission och överlåtelse av teckningsoptioner m. m.

Stämman beslutade om emission och överlåtelse av teckningsoptioner enligt följande.

Bolaget ska emittera högst 450 000 teckningsoptioner, envar berättigande till teckning av en aktie av serie B i bolaget. Med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska ett av bolaget helägt dotterbolag äga rätt att senast en vecka efter stämmobeslutet vederlagsfritt teckna samtliga utgivna teckningsoptioner.

Dotterbolaget ska överlåta teckningsoptioner till nuvarande och framtida ledande befattningshavare i bolagets koncern, varvid verkställande direktören i bolaget ska erbjudas att förvärva 100 000 teckningsoptioner och övriga ledande befattningshavare i bolagets koncernledning ska erbjudas att förvärva 50 000 teckningsoptioner per person.

Tiden för utnyttjande av teckningsoptionerna ska vara från och med den 1 mars 2019 till och med den 31 augusti 2019. Teckningskursen för aktier som tecknas med utnyttjande av optionsrätt ska uppgå till 51 kronor (motsvarande 110 procent av den volymvägda genomsnittskursen för bolagets B-aktie enligt Nasdaq Stockholms officiella kurslista under den period på tio handelsdagar som avslutas dagen innan bolagsstämman).

Vidareöverlåtelse från dotterbolaget till respektive anställd ska ske på marknadsmässiga villkor baserat på en beräkning enligt den s.k. Black & Scholes-modellen utförd av Öhrlings PriceWaterhouseCoopers AB, som är att betrakta som oberoende i förhållande till bolaget. Priset per teckningsoption har fastställts till 7,60 kronor.

Vid fullt utnyttjande av optionsrätterna ökas aktiekapitalet med 2 250 000 kronor genom utgivande av högst 450 000 aktier, var och en med ett kvotvärde om 5 kronor. Omräkning kan dock komma att ske på sätt som framgår av de fullständiga villkoren för optionsprogrammet. Vid fullt utnyttjande av föreslagna optioner kommer utspädningseffekten att motsvara cirka 1,6 procent av antalet aktier respektive 1,4 procent av antalet röster. Utspädningseffekten har beräknats som antalet tillkommande aktier respektive röster vid fullt utnyttjande i förhållande till summan av nuvarande antal aktier respektive röster, före företrädesemissionen beskriven ovan, och antalet tillkommande aktier respektive röster vid fullt utnyttjande. Överteckning eller underteckning i emissionen kan inte förekomma.

Stämman beslutade vidare att en bonus ska utgå till respektive ledande befattningshavare motsvarande det belopp som den ledande befattningshavaren förvärvat teckningsoptioner för. Bonusen utfaller dock först om den ledande befattningshavaren fortfarande är anställd i bolaget den 1 mars 2019.

Skälet för avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att bolaget vill kunna erbjuda ledande befattningshavare i koncernen möjlighet att ta del av bolagets framtida värdeutveckling. Ett långsiktigt ekonomiskt intresse i bolaget antas stimulera berörda befattningshavares intresse för koncernens verksamhet, öka motivationen samt stärka engagemanget i koncernen. Således anser styrelsen det vara till fördel för bolaget och aktieägarna att berörda befattningshavare på detta sätt erbjuds att förvärva teckningsoptioner i bolaget.

Överlåtelse av optionerna till anställda ska ske till marknadsvärde, innebärande att bolaget inte drabbas av kostnader för sociala avgifter med anledning av överlåtelsen. Däremot kommer bolaget att drabbas av kostnaden för dels den bonus som samtidigt föreslås utgå, dels sociala avgifter på bonusen. Den volymvägda genomsnittskursen för bolagets aktie av serie B vid förvärvet av teckningsoptionerna uppgår till 46,40 kronor och volatiliteten i bolagets aktie av serie B bedöms till 35 procent. Priset per teckningsoption uppgår därmed till 7,60 kronor, vilket om samtliga teckningsoptioner förvärvas innebär att bolagets sammanlagda kostnad uppgår till 3 420 000 kronor för bonusen och 1 074 564 kronor för sociala avgifter för densamma. Kostnaden för programmet bedöms inte föranleda något behov av säkringsåtgärder.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Peter Åsberg, koncernchef Midsona AB, telefon +46 730 26 16 32, eller

Lennart Svensson, CFO Midsona AB, telefon +46 767 74 33 04

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Midsona AB skall offentliggöra enligt marknadsmissbruksförordningen. Informationen lämnades genom Lennart Svenssons försorg för offentliggörande den 8 september 2016 kl. 15.30.

Viktig information

Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier, teckningsrätter eller andra värdepapper i Midsona. Inbjudan till berörda personer att teckna aktier i Midsona kommer endast att ske genom det prospekt som Midsona beräknar kunna offentliggöra omkring den 12 september 2016.

Informationen i detta pressmeddelande är inte avsedd att, och får inte, offentliggöras, publiceras eller distribueras, direkt eller indirekt, i USA, Australien, Hongkong, Japan, Kanada, Nya Zeeland, Schweiz, Singapore eller Sydafrika eller någon annan jurisdiktion sådant offentliggörande, publicering eller distribution skulle kräva andra åtgärder än de som krävs enligt svensk rätt. Detta pressmeddelande varken utgör eller kommer att utgöra en del av ett erbjudande eller en uppmaning om att köpa eller teckna värdepapper i USA. Värdepapper omnämnda häri får inte erbjudas eller säljas i USA utan registrering eller ett undantag från registrering i enlighet med den amerikanska Securities Act of 1933 i dess aktuella lydelse ("Securities Act").Midsona avser inte att registrera någon del av erbjudandet av värdepapper i USA eller genomföra ett erbjudande av värdepapper till allmänheten i USA.

Detta dokument har inte blivit godkänt av någon regulatorisk myndighet. Detta dokument är ett pressmeddelande och inte ett prospekt och investerare ska inte teckna eller köpa värdepapper som avses i detta dokument förutom på grundval av den information som kommer att finnas i prospektet som kommer att offentliggöras av Midsona på dess webbplats i sinom tid.