Midelfart Sonesson förbereder sig inför en omreglerad Apoteksmarknad

Midelfart Sonessons dotterbolag HKC Egenvård AB har av Läkemedelsverket erhållit partihandelstillstånd för lagerhållning och distribution avseende alla former av läkemedel. Sveriges Riksdag tog den 29 april i år beslut om att omreglera den svenska apoteksmarknaden. Det innebär att det statliga apoteksmonopolet upphör den 1 juli. I samband med apoteksmonopolets upphörande och med nya aktörer på marknaden, har förberedelser gjorts på HKC för att kunna vara en del av en omreglerad partihandelsmarknad. Vi på HKC ser stora möjligheter med vårt nya tillstånd och ser fram emot att kunna ingå allianser och liknande med de nya apoteksaktörerna för att möta den intressanta utvecklingen på apoteksmarknaden samt att som ny aktör kunna bidra till ökad mångfald också i partihandelsledet, säger Bo Sandkvist, verkställande direktör på HKC. HKC har knutit till sig Lars Reje som rådgivare i frågor rörande apotekets omreglering. Reje har tidigare varit statens enmansutredare avseende apoteksmonopolets omreglering. HKCs kärnverksamhet är sedan en lång tid partihandel samt tredjepartslogistik till svensk hälsofackhandel avseende produkter inom kost och hälsa, naturläkemedel samt naturliga kosmetik-/hygienprodukter. Leveranser av läkemedel kommer att ge HKC möjlighet till en bredare verksamhet .