Midelfart Sonesson lanserar produkt mot allergi med ny teknologi

Midelfart Sonessons dotterbolag Miwana, med välkända varumärket Renässans, lanserar en ny produkt mot allergi.

Produkten baseras på en helt ny teknologi som utvecklats och patenterats av svenska forskare vid Universitetssjukhusen i Malmö och Lund. Den används som nässpray och förhindrar allergiframkallande ämnen att få fäste i näsans slemhinna. Dess skyddande egenskap är dokumenterat verksam mot alla former av näsallergier och är utan noterade biverkningar.

Totalmarknaden i Sverige för näsallergi-produkter uppgår till ca 600 MSEK.

Försäljningsstart planeras på svenska apotek under Q1 2008 med successiv lansering i övriga nordiska länder. En lansering av produkten internationellt utvärderas parallellt.

Produkten kommer att registreras som medicinteknisk produkt, i första hand för försäljning på apotek men förberedd för en utvidgad distribution även till dagligvaru-och fackhandel.

Teknologin bakom produkten har utvecklats av Nares AB, formulering och CE-registrering drivs av Midelfart Sonessons läkemedelsföretag Bioglan AB. Miwana AB ansvarar för tillverkning och försäljning.

Malmö den 3 september 2007

Midelfart Sonesson AB