Midsona avyttrar HKC Egenvård AB

I linje med koncernens strategi att fokusera på kärnverksamheten har Midsona AB ingått avtal om att avyttra HKC Egenvård AB (HKC). Köpeskillingen uppgår till 46 Mkr på skuldfri basis och beräknas ge upphov till en mindre realisationsvinst. Köpare är Findeln Holding AB (Findeln) och tillträde är planerat till årsskiftet 2011-2012.

HKC, som har ca 40 anställda vid sin anläggning i Malmö, är en grossist som förser kunder med hälsokostprodukter. Bolaget har under de nio första månaderna 2011 haft en nettoomsättning på cirka 180 Mkr och ett svagt positivt EBITDA-resultat justerat för så kallade management fees.

”Vi är glada över att ha förvärvat HKC. Vår ambition är att vidareutveckla verksamheten” säger Nicklas Jungberg, styrelseordförande för Findeln.

”Midsona-koncernen är inriktad på att utveckla starka varumärken inom hälsa och välbefinnande på den nordiska marknaden. Då HKC inte ligger inom ramen för vårt strategiska fokus är det naturligt att avyttra bolaget. Genom avyttringen av HKC skapar vi större finansiellt utrymme för att fortsatt utveckla vår kärnverksamhet” säger Peter Åsberg, verkställande direktör och koncernchef för Midsona.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Peter Åsberg, koncernchef Midsona AB, telefon +46 730 26 16 32
Nicklas Jungberg, styrelseordförande Findeln AB, telefon +46 706 08 88 99

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Midsona AB skall offentligöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument Informationen lämnades för offentliggörande den 21 december 2011 kl 16.00.

Om Midsona AB

Midsona har en stark position på den nordiska marknaden med flera egna välkända varumärken inom områdena kost och hälsa, naturläkemedel, förkylning samt hygien. Koncernen representerar även ett antal internationellt etablerade varumärken. Produkterna säljs via dagligvaruhandeln, apoteken, hälsofackhandeln samt via postorder och internet. Våra prioriterade varumärken: Friggs, MaxMedica, Miwana, MyggA, Naturdiet, Tri Tolonen och Vitalas. Midsona omsatte 1 134 Mkr år 2010. Midsona-aktien (MSON) är noterad på Stockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.