Midsona förvärvar Davert, en ledande tysk aktör inom ekologiska livsmedel

Efter Midsonas framgångsrika konsolidering av den nordiska marknaden för ekologiska produkter har företaget en tydlig strategi att bli ledande i Europa. Förvärvet av Davert är ett viktigt steg i denna riktning.

•  Davert, en ledande aktör i Tyskland, ger Midsona en stark position på den största marknaden för ekologisk mat i Europa.
  •  Förvärvet av Davert stärker Midsonas ställning i det strategiskt viktiga ekologiska livsmedelssegmentet. Daverts varumärke och produkter kompletterar väl Midsonas befintliga ekologiska portfölj.
  •  Davert kommer efter förvärvet att fortsätta drivas som en fristående enhet under ledning av dess nuvarande VD Erk Schuchhardt och hans ledningsgrupp.
  •  Den totala köpeskillingen på ca 48,5 MEUR (~511 MSEK), på skuldfri basis, betalas kontant vid stängning av affären.[1]

Malmö, Sverige – 3 maj 2018 - Midsona AB (publ) ("Midsona") har avtalat om förvärv av 100 procent av de utestående aktierna i Davert GmbH (”Davert” eller ”Företaget”).

Davert, en pionjär inom den tyska ekologiska livsmedelsbranschen, grundades 1984 av Rainer Welke. Företaget är en ledande tillverkare och distributör av ekologiska kolonialvaror och erbjuder produkter under sitt eget Davert varumärke, samt via private label. Daverts portfölj innehåller ett brett sortiment av ekologiska produkter i kategorier som snacks, superfoods & nötter, frukostflingor, ris, bönor och frön. Daverts produkter säljs via ett antal kanaler, däribland via hälsofack- och dagligvaruhandeln, apotek samt till food service aktörer.

Under senare år har Davert lanserat en ny varumärkesdesign, breddat sin produktportfölj och utvidgat sin distribution. Under denna tid flyttade företaget även till en ny, specialanpassad produktionsanläggning och stora investeringar gjordes i toppmoderna produktionslinjer och ett helautomatiserat lager. Davert har cirka 150 anställda, som alla jobbar vid anläggningen i Ascheberg, Nordrhein-Westfalen, Tyskland. Under räkenskapsåret 2017 hade Davert en nettoomsättning på 64 MEUR (~616 MSEK).

”Transaktionen med Davert är ett logiskt nästa steg, och insteg i Europa genom att vi bygger vidare på den framgångsrika expansionen av vår ekologiska plattform i Norden. Vi är imponerade av bolagets högkvalitativa produkter, dess produktionsförmåga och teamets prestationer. Daverts produktportfölj, marknadsposition och breda kundbas i kombination med deras kompetens från sourcing till produktion till marknadsföring, gör dem till en perfekt strategisk matchning för Midsona. Utsikterna för den tyska ekologiska marknaden är starka och vi tror att Davert är väl positionerat. Vi ser fram emot en ljus framtid tillsammans med teamet från Davert", säger Peter Åsberg, VD för Midsona.

”Vi gläder oss över få bli en del av Midsona, som jag ser som den perfekta partnern för Davert. Våra organisationer har samma värderingar och en gemensam syn på betydelsen av miljön, behovet av hållbar matproduktion och fördelarna med ekologisk mat. Vi förväntar oss att denna kombination kommer att vara till fördel för våra kunder, leverantörer, konsumenter och anställda", säger Erk Schuchhardt, VD för Davert.

Ekonomiska effekter för Midsona

Tillträde och slutförande av transaktionen beräknas ske under dagen. Under räkenskapsåret 2017 uppnådde Davert en nettoomsättning på 64 MEUR (~ 616 MSEK) och ett justerat EBITDA på ca 4,4 MEUR (~42 MSEK). Under innevarande räkenskapsår förväntar sig Midsona att Daverts nettoomsättning kommer att öka jämfört med föregående år och uppnå ett justerat EBITDA på ca 5,0 MEUR (~SEK 53 miljoner). Exklusive eventuella transaktionskostnader, finansiella effekter och synergieffekter skulle köpeskillingen motsvara en EV-multipel på cirka 9,7x EBITDA för innevarande år.

Synergier kommer att uppnås främst inom områden som produktion, inköp och cross-selling. År 2022 förväntas dessa synergier ha en årlig effekt på EBITDA med cirka 3,8 MEUR (~40 MSEK). De första synergierna väntas realiseras under 2019. Midsona har finansierat transaktionen med en ny kreditfacilitet.

Rådgivare

Strata Advisory AB agerar som exklusiv finansiell rådgivare till Midsona. Heuking Kühn Lüer Wojtek och Fredersen Advokatbyrå AB är legala rådgivare åt Midsona.

Ytterligare information – inkluderande presentation för investerare – kommer att finnas tillgänglig på www.midsona.com.

För ytterligare information vänligen kontakta: Peter Åsberg, koncernchef Midsona AB, telefon +46 730 26 16 32, eller Lennart Svensson, CFO Midsona AB, telefon +46 767 74 33 04.

Denna information är sådan information som Midsona AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom Lennart Svenssons försorg för offentliggörande den 3 maj 2018 kl 10:15 CET.

[1] Köpeskillingen exkluderar följande poster: (i) en kapitalinvestering i en ny produktionslinje på 8,5 MEUR och ii) potentiella utbetalningar under perioden april 2020 och 2022 på totalt upp till 6 MEUR i de fall Davert överträffar specifika finansiella mål. Investeringen kommer att ge Davert nya produktionsmöjligheter riktade mot attraktiva, snabbväxande segment. Investeringsprogrammet förväntas färdigställas under 2018.

*Köpeskillingen samt finansiell information för 2018 konverterades till en EUR/SEK kurs på 10,54. Finansiell information för 2017 konverterades till en EUR/SEK FY2017 genomsnittskurs på 9,63.

Om Midsona AB

Midsona har en stark position på den nordiska marknaden med flera egna välkända varumärken inom hälsolivsmedel, egenvård och hygien. Koncernen representerar även ett antal internationellt etablerade varumärken. Produkterna säljs via dagligvaruhandeln, apoteken, hälsofackhandeln samt via postorder och internet. Prioriterade varumärken är: DALBLADS, ESKIMO-3, FRIGGS, HELIOS, KUNG MARKATTA, MIWANA, NATURDIET och URTEKRAM. Midsona omsatte 2 173 Mkr år 2017. Midsonaaktien (MSON) är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Midsona på www.midsona.com

Citat

Koncernchef Peter Åsberg