Midsona förvärvar Supernature AS, ledande inom supermat i Norge

Midsona har avtalat om förvärv av Supernature AS, den ledande aktören i Norge inom segmentet för så kallad supermat under det egna varumärket Supernature. Förvärvet är villkorat av godkännande av norska Konkurrenstillsynet. Säljare är John Opsahl och Trine Berge som kommer att kvarstå i sina nuvarande roller som VD respektive marknadschef.

Bolaget – som grundades 1998 - har haft en stark tillväxt och god lönsamhet under flera år med en omsättning 2012 på 49 miljoner norska kronor. Man gjorde en smärre förlust 2012 kopplat till investeringar i samband med etablering på den svenska marknaden.

Midsona investerar preliminärt 14 miljoner norska kronor. Investeringen är uppdelad i en fast köpeskilling, kapitaltillskott för att finansiera en snabb expansion i Sverige samt tilläggsköpeskillingar över en fyraårsperiod. Tilläggsköpeskillingarna utgör cirka hälften av den totala investeringen och är villkorade av att ambitiösa tillväxtmål nås.

”Förvärvet ligger i linje med Midsonas vision att vara ledande i Norden inom hälsa och välbefinnande. Vi tror på konceptet supermat som är en stark trend i USA och där Norge varit föregångsland i Norden. Supernature har haft stora framgångar med sitt starka varumärke och vi ser en tillväxtpotential, särskilt med tanke på den pågående lanseringen i Sverige, samt goda möjligheter till kostnadssynergier. Kombinationen av kostnads- och intäktssynergier gör att vi känner oss komfortabla med att snabbt kunna ta Supernature tillbaka till en god lönsamhetsnivå”, säger Peter Åsberg, koncernchef för Midsona.

”Vi ser fram emot samarbetet med Midsona och med våra gemensamma kunskaper kommer vi i framtiden att ännu bättre betjäna våra kunder”, säger John Opsahl, som är en av säljarna.

För mer information vänligen kontakta:

VD och koncernchef Peter Åsberg, +46 (0)730 26 16 32.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Midsona AB skall offentligöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 mars 2013 kl 08:50.

Midsona har en stark position på den nordiska marknaden med flera egna välkända varumärken inom områdena kost och hälsa, naturläkemedel, förkylning samt hygien. Koncernen representerar även ett antal internationellt etablerade varumärken. Produkterna säljs via dagligvaruhandeln, apoteken, hälsofackhandeln samt via postorder och internet. Våra prioriterade varumärken: Dalblads, Friggs, Miwana, MyggA, Naturdiet, Tri Tolonen och Vitalas. Midsona omsatte 869 Mkr år 2012. Midsona-aktien (MSON) är noterad på Stockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.