Midsonas dotterbolag i Finland tecknar distributionsavtal med Reckitt & Benckiser

Midsona Finland Oy – ingående i Midsonakoncernen – stärker sin position på den finska apoteksmarknaden genom att teckna ett distributionsavtal med Reckitt & Benckiser, en av de största internationella aktörerna på OTC-marknaden. Avtalet omfattar hela Reckitt & Benckisers finska OTC-portfölj.

Midsona Finland Oy kommer att ta över försäljnings- och marknadsföringsansvaret för Reckitt & Benckisers OTC-produkter från den 1 augusti 2011. Distributionsavtalet kommer att innebära ökad nettoomsättning för Midsona Finland Oy under 2011.

”Vi ser möjligheter till en betydande tillväxt på den finska apoteksmarknaden och önskar öka vår närvaro i Finland. Avtalet med Reckitt & Benckiser - med starka varumärken som Strepsils och Dettol - innebär att vi får en solid plattform som vi kan utveckla vidare genom vår organisation. Detta avtal kommer att ge Midsona Finland Oy ett starkare fotfäste på den finska apoteksmarknaden”, säger Peter Åsberg, koncernchef i Midsona.

Midsona AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 februari 2011, kl 11.00 CET.

Om Reckitt & Benckiser

Reckitt & Benckiser är en världsledande tillverkare och marknadsförare inom segmentet Household, Health and Personal Care-produkter med en mängd starka internationella varumärken som säljs i fler än 180 länder. Reckitt & Benckiser har en årlig omsättning på över 7 700 miljoner pund och verksamheter på drygt 60 marknader. Reckitt & Benckisers årliga försäljning på den finska OTC-marknaden uppgår i dag till cirka 3 miljoner euro med Strepsils halstabletter som den ledande produkten, följd av Dettol antiseptiskt desinfektionsmedel. Reckitt & Benckiser avser att på sikt öka sin närvaro på den finska OTC-marknaden.

För ytterligare information vänligen kontakta: Peter Åsberg, koncernchef Midsona AB, telefon 46 730 26 16 32

Midsona har en stark position på den nordiska marknaden med flera egna välkända varumärken inom områdena kost och hälsa, naturläkemedel, förkylning samt hygien. Koncernen representerar även ett antal internationellt etablerade varumärken. Produkterna säljs via dagligvaruhandeln, apoteken, hälsofackhandeln samt via postorder och internet. Våra prioriterade varumärken: Friggs, Naturdiet, MaxMedica, Miwana, MyggA, Triomega och Vitalas. Midsona omsatte 1 354 Mkr år 2009. Midsona-aktien (MSON) är noterad på Stockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.