Penser Access: Midsona - Höjer de finansiella målen

Den organiska tillväxten i Q1’19 uppgick till -2,6%, primärt drivet av ett avslutat försäljningsuppdrag (Alpro). Däremot steg de åtta prioriterade varumärkena med 5,6%, genom en kraftig försäljningstillväxt av varumärket Friggs, drivet av nya produkter samt lansering på marknader utanför Sverige. Efter rapporten har vi sänkt vårt EBIT-estimat för 2019e med 15% drivet av övergången till IFRS 16 vilket medförde en ökad avskrivning på 10 mkr av materiella anläggningstillgångar och en fortsatt avmattning av efterfrågan på ekologiska varumärken. På våra uppdaterade prognoser handlas Midsona på P/E 17,5x för 2019e samt 12,5x för 2020e. Detta anser vi är attraktivt givet: a) den starka varumärkesportföljen, b) bolagets framgångsrika förvärvsstrategi och starka kassaflöden, c) nischen mot hälsa, välbefinnande och ekologiskt som vi ser har en strukturell tillväxt. Vi ser medelhög potential i aktien till medelhög risk.

Läs den fullständiga analysen:

https://links.penser.se/f/a/msonb_20190506.pdf (svenska)

https://links.penser.se/f/a/msonb_en_20190506.pdf (engelska)