Wilh Sonesson: Nytt distributionsavtal med Sainsbury i Storbritannien

Egenvårdsföretaget Wilh. Sonessons norska dotterbolag Promed Pharma har, sedan Wilh. Sonessons förvärv i januari 2006, kraftigt ökat sin internationalisering av företagets örtmedicinska produkter. De egenutvecklade produkterna baseras på den sk BEE-teknologin, en ny extraktionsteknologi som ger mer snabbverkande produkter jämfört med traditionella örtpreparat.

Ett nytt distributionsavtal med engelska detaljistkedjan Sainsbury förväntas att ge en omsättning på ca 12-15 MSEK under de kommande två åren. Sainsbury är en av Storbritanniens största butikskedjor och lanserar i det första skedet detox & diet-produkterna C24 och Reductol. Lanseringsstart sker vid årsskiftet i samarbete med Promed Pharmas distributör på den brittiska marknaden.

Genom detta kontrakt uppnår Promed Pharma full distribution i Storbritannien eftersom Tesco, Holland & Barrett, Boots och Superdrug redan lanserat C24 och Reductol.

”När vi förvärvade Promed Pharma hade vi en ambition att öka internationaliseringen av våra produkter/produkträttigheter, säger VD i Wilh. Sonesson Lennart Nylander. Förutom avtalen i Storbritannien är Promed Pharma i full gång med lanseringsdiskussioner i Frankrike, Italien och Tjeckien. Vi förväntar under nästa år ytterligare flera motsvarande kontrakt”

C24 och Reductol är produkter som ingår i en unik produktserie och väckt stort internationellt intresse under de senaste åren. Wilh. Sonesson har de globala försäljningsrättigheterna till detoxprodukten C24.

Malmö den 9 oktober 2006

Wilh. Sonesson AB (publ)

Vid frågor kontakta:

Lennart Nylander, VD

Mobil: + 46 705 59 50 99

E-post:lennart.nylander@wilhsonesson.com

Roger Meyer, VD Promed Pharma AS

Mobil +47 900 86 999

E-post:roger.meyer@promed-pharma.no

Wilh. Sonesson är ett av de ledande produktbolagen på den nordiska hälsomarknaden med ambitionen att bli en stark internationell aktör.

Läs mer www.wilhsonesson.com och www.promed-pharma.no