Analysguiden: Mångdubblar kapaciteten och växer kraftigt

Midsummer rapporterar ett tredje kvartal där nettoomsättningen uppgår till 58,2 miljoner kronor. Analysguiden justerar upp deras motiverade värde till 20–25 kronor.

Stark återhämtning under tredje kvartalet
Midsummer rapporterar ett kvartal som kännetecknas av medvind och kraftig tillväxt. Produktlinjen Solcellstak fortsätter växa kraftigt med en nettoomsättning tredje kvartalet på 7,8 miljoner kronor (2,1) och en orderingång på hela 23,2 miljoner kronor (3,8). Därtill så har nu försäljningen av produktionsutrustning nu äntligen kunna återupptas, vilket får stor påverkan på omsättningen då denna produktlinje bidrar med 50,3 miljoner kronor under tredje kvartalet (1,4). Sammantaget innebär detta en nettoomsättning årets tredje kvartal på 58,2 miljoner kronor (3,5), ett rörelseresultat på -15 miljoner kronor (-32,8) och ett resultat på -18,8 miljoner kronor (-37).

Explosiv tillväxt inom solcellstak
Värt att lyfta fram är utvecklingen inom produktlinjen Solcellstak. Totalt uppgår orderingången för de tre första kvartalen till hela 46,5 miljoner kronor (8,2), orderboken ligger på 36,8 miljoner kronor i slutet av september. Bolaget fortsätter därmed ta marknadsandelar inom detta segment och flyttar fram positionerna kraftigt. Omsättningen från Solcellstak har ökat över 500 procent mot motsvarande period förra året och bolaget börjar också ta marknadsandelar inom B2Bsegmentet. Exempel på detta är invigningen av Precimas nya 1700 kvm stora solcellstak för deras nya fabrik i Flen, vilket utgör Midsummers största solcellstaksorder någonsin. Det är uppenbart att den omställning bolaget gjorde under pandemiåret, till ett tydligare fokus på solcellstak till slutkund, börjar ge tydlig utdelning.

Säkrar finansiering för mångdubbling av kapaciteten
Bolaget tillkännagav nyligen att de erhåller cirka 390 miljoner kronor i etableringsstöd från italienska myndigheter för uppstarten av en ny fabrik i Puglia-regionen. Den totala investeringen är omkring 660 miljoner kronor varav 35 procent erhålls i bidrag och ytterligare 23 procent genom ”mjuka” lån. Då det italienska dotterbolagets största kostnad består i köp av DUO-maskiner från moderbolaget bedömer vi att ingen ytterligare finansiering för fabriken i Italien behövs. Midsummer har tidigare kommunicerat ca 70% bruttomarginal på sina DUO-maskiner. Nyheten banar väg för kraftigt utökad produktionskapacitet då bolaget går från 2 MW årlig producerad kapacitet i fabriken i Järfälla till hela 50 MW per år. Nyheten beskrivs som en av de största i bolagets historia och är en förutsättning för att den europeiska expansionen ska ta fart. Lokalen är redan köpt och produktionen väntas påbörjas under sommaren 2022. Med den högre produktionskapaciteten kommer Midsummer utgöra Europas största tillverkare av tunnfilmssolceller och lägga grunden för att ta allt större marknadsandelar framför allt i södra Europa.

Starkt finansierade och högt momentum
Sammantaget innebar det tredje kvartalet många positiva punkter för Midsummer. Vi förändrar våra intäktsestimat och gör mindre justeringar på kostnadssidan men behåller över lag prognoserna fasta. Bolaget befinner sig i startgroparna för en spännande tillväxtresa och vi antar att fokuset främst den närmsta tiden kommer ligga på kraftig tillväxt både i Norden och i Sydeuropa. Kassan ser stark ut och givet positivt utfall på teckningsoptionerna som förfaller i november kan bolaget tillföras ytterligare cirka 220 miljoner kronor.

Med en DCF-värdering över prognosperioden justerar vi upp det motiverade värdet för Midsummer till 20–25 kronor (17–20), på 12–18 månader sikt. Störst triggers i närtid ser vi i ytterligare stora avtal, fortsatt tillväxt inom Solcellstak samt uppstartad produktion i Italien. Vi ser främsta riskerna i närtid i form av svällande kostnadsmassa samt problem i leveranskedjan till följd av eventuell komponentsbrist.

Läs hela analysen