Midsummer anställer Business Development Manager med fokus på europeiska marknaden

Solenergiföretaget Midsummer växlar upp arbetet med affärsutveckling och anställer Jarno Montella som Business Development Manager med fokus på Europeisk tillväxt. Jarno kommer senast från rollen som verkställande direktör på Hanergys Italienska dotterbolag.

Midsummers innovativa lösningar för tillverkning av tunna flexibla solceller samt de vackra byggnadsintegrerade solpanelerna Slim, Bold och Wave väcker stort intresse hos både företagskunder som vill sätta upp produktion och privatkunder som vill skaffa marknadens vackraste solpanelstak. Samtidigt ser man stora möjligheter för utveckling av marknaden i Europa.

- Tack vare vårt hårda arbete med produktutveckling som givit både ökad effekt, enklare installation och snyggare design har Midsummer sett en imponerande tillväxt på 1780% de senaste fem åren. Nu tar vi nästa steg och siktar än tydligare på den Europeiska marknaden. Jarno Montella har värdefulla erfarenheter från både solenergi- och finansbranschen samt ett gott rykte och ett stort nätverk och vi är mycket glada över att nu honom i vårt team, säger Sven Lindström, VD, Midsummer.

Jarno Montella har lång erfarenhet inom solenergisektorn med flera betydande roller inom företagen Hanergy och Secular Energy. Han har bland annat drivit flertalet affärsutvecklingsprojekt i Europa, Mellanöstern och Afrika. Senast kommer han från rollen som verkställande direktör på Hanergy Italy där han var i nio år. 2014 mottog han priset Top Investor in Italy av Italy-China Foundation för sina insatser inom solenergisektorn.

Jarno har även en bakrund inom finansvärlden som kapitalförvaltare på företag som Robeco och ABN AMRO. Han är utbildad civilekonom och har läst på både Harvard Business School och Columbia Business School.

- Midsummer är en dold juvel globalt sett inom solenergisektorn och en sällsynt kombination av avancerad teknologi, innovativ design och exceptionell kvalitet som spänner sig över hela produktutbudet, både tillverkningsutrustning och slutprodukt. Jag är otroligt glad över att bli en del av Midsummer och att få möjlighet att visa upp denna Svenska skatt för Europa och hela världen, säger Jarno Montella.

Jarno Montella är anställd på Midsummer från och med första mars 2020.

Jarno Montella Business Development Manager Midsummer

För mer information och bokning av intervjuer kontakta:

Epost: helena.engelbrecht@midsummer.se

Midsummer är en ledande svensk utvecklare och leverantör av avancerade lösningar för produktion och installation av tunnfilmssolceller. Företagets erbjudande inkluderar utrustning för kostnadseffektiv tillverkning av tunnfilmssolceller samt byggintegrerade solceller (BIPV). Midsummers tillverkningsprocess för tunnfilmssolceller har ett minimalt koldioxidavtryck jämfört med andra produktionsprocesser för solpaneler. Det unika DUO-systemet har tagit positionen som det mest spridda tillverkningsverktyget för flexibla CIGS-solceller i världen.

Midsummer utvecklar och säljer solpaneler direkt till slutmarknaden från egen produktion och via kontraktstillverkare. Med Midsummer Solar Roofs produkter SLIM, WAVE och BOLD får kunden lätta, tunna och flexibla solpaneler som ger ett estetiskt tilltalande solpanelstak.

Midsummers teknik bygger på en snabb process för produktion av flexibla tunnfilmssolceller med sputtering av alla lager i solcellen i en obruten vakuumkedja. Bolagets aktie (MIDS) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market.
Certified Adviser är G&W Fondkommission, tel: 08-503 000 50, e-post: ca@gwkapital.se. För mer information, vänligen besök: midsummer.se

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Midsummer är en dold juvel globalt sett inom solenergisektorn och en sällsynt kombination av avancerad teknologi, innovativ design och exceptionell kvalitet som spänner sig över hela produktutbudet, både tillverkningsutrustning och slutprodukt. Jag är otroligt glad över att bli en del av Midsummer och att få möjlighet att visa upp denna Svenska skatt för Europa och hela världen.
Jarno Montella