• Midsummer/

Midsummer presenterar korta videoklipp på temat ny affärsmodell, solpaneler och expansion

Nu släpper Midsummer fyra kortare informationsvideos med enkel sammanfattning av företagets nya affärsmodell. Klippen är uppdelade på fyra teman – omställningen till solpaneler, expansionen i Europa, solpanelernas unika egenskaper och försäljningen av produktionsutrustning. Materialet publiceras på Midsummers Youtube-kanal och kommer främst delas i sociala medier.

- Vi har fått många nyfikna frågor om våra satsningar under hösten och framåt och vi upplever att en mer lättsmält och sammanfattande kommunikation eftersöks. Därför väljer vi att testa ett för oss nytt grepp och samla svaren på några av de vanligaste frågorna i enkla korta videoklipp och dela dessa i våra sociala medie-kanaler, säger Helena Engelbrecht, kommunikationschef, Midsummer.

Varje klipp följer ett tema och presenteras i text nedan:

Varför satsar Midsummer på solpaneler?
Produktion och försäljning av solpaneler till slutkund är nu Midsummers huvudaffär. Vi driver omställningen till solenergi på grund av den enorma potential som marknaden för solpaneler har.

Enligt IEA World Energy Outlook 2020 växer marknaden för solenergi allt snabbare, och ingenstans i världen utgör andelen solenergi mer än 10 procent av den totala energiproduktionen. Här ser vi stora möjligheter för våra produkter i och med deras diskreta design och de unika egenskaperna i form av låg vikt, 2 millimeters tjocklek, böjbarhet och enkel installation. Vår produktionsmetod gör dessutom att våra paneler endast lämnar ett koldioxidavtryck som är nära 90 % mindre än konventionella paneler med produktion i Kina.

Vi satsar nu stort på våra solpaneler och kommer de närmaste åren göra stora investeringar för att växa marknaden ytterligare. Vi är just nu i det tidiga skedet av tillväxt och måste fortsätta göra de investeringar som krävs för att nå upp i de volymer som behövs för att möta marknadens efterfrågan.

Se videon här: Varför satsar Midsummer på solpaneler?

Varför expanderar Midsummer i Europa?
Vi behöver utöka vår produktionskapacitet avsevärt och vi ser Europa som fantastiskt att göra detta på. Midsummer har länge identifierat att lokal produktion är det som gäller och att Europa är vägen att gå. Europa är vår hemmamarknad och det finns en stor support för vår typ av produkter och verksamhet, samt möjlighet till incitament.

Vi ser Europa som en av de största marknaderna för våra produkter med en enorm potential. Apuliaregionen i Italien, där Bari och vår nyköpta fabrikslokal ligger, är rankad som nummer ett i elproduktion från solcellsinstallationer. Närvaron med en fabrik medför därmed även intressanta affärsmöjligheter i regionen.

Se videon här: Varför expanderar Midsummer i Europa?

Vad är speciellt med Midsummers solpaneler?
Våra solpaneler är diskret designade och passar alla typer av tak – plåttak, takpannor, papptak, på privatbostäder och kommersiella fastigheter eller stora industrilokaler och idrottsarenor. De är så lätta och tunna att de till och med kan användas på fordon och tältdukar. Dessutom har de ett koldioxidavtryck som är nästan 10 gånger mindre jämfört med konventionella solpaneler.

Andra solpaneler är från början tillverkade för solparker och har sedan anpassats till hustak. Våra solpaneler är helt och hållet utvecklade för att passa alla typer av tak.

Våra produkter SLIM, WAVE och BOLD har lanserats på den svenska marknaden och mottagits mycket väl. De är diskret designade och smälter in perfekt i husets utseende och i områdesbilden. De är endast två mm tunna, böjbara och väldigt enkla att installera. En installation av Midsummers solpaneler görs dessutom alltid helt utan att perforera underlaget.

Utöver den svenska marknaden ser vi stora möjligheter och ett mycket lovande intresse för att expandera på den sydeuropeiska marknaden, där både solinstrålningen är optimal och lokal arkitektur och väderförhållanden lämpar sig mycket väl för våra produkter. Dessutom är stora fabrikstak i de södra snöfria delarna av Europa ofta belagda med viktbegränsningar, något som tidigare gjort det omöjligt att installera solpaneler. Här är Midsummers produkter lösningen med en vikt på under 2 kilo per solpanel.

Vi tror att solenergi ska produceras där den används. Därför arbetar vi med lokal produktion i egen fabrik, med maskiner vi tillverkat själva. Och därför har vi utvecklat solpaneler som enkelt kan installeras på alla tak, med en riktigt snygg och diskret design.

Se videon här: Vad är speciellt med Midsummers solpaneler?

Ska Midsummer fortsätta sälja maskiner?
Vi kommer givetvis att fortsätta sälja våra maskiner. Vår långsiktiga strategi och vår stora fördel ligger i att ha kontroll över hela värdekedjan, från råmaterial till färdig solpanel.

Bara den europeiska marknaden har en ackumulerad marknadspotential på över 73 GW från 2020 till 2023. Volymerna på denna marknad är alltså så enorm att vi med fördel växer den på egen hand och tillsammans med våra maskinkunder.

Vi ser det också som positivt att tillsammans med köpare av vår tillverkningsutrustning skapa ytterligare efterfrågan på våra solpaneler och integrerade solcellstak.

Se videon här: Ska Midsummer fortsätta sälja maskiner?

Följ gärna Midsummer på LinkedIn, Facebook och Instagram.

Kontaktperson:

E-post: helena.engelbrecht@midsummer.se

Midsummer utvecklar och säljer solpaneler direkt till slutmarknaden från egen produktion. Med produkterna Midsummer SLIMMidsummer WAVE och Midsummer BOLD får kunden lätta, tunna och diskreta solpaneler som ger ett estetiskt tilltalande solcellstak, med ett 90 % mindre koldioxidavtryck jämfört med konventionella solpaneler.

Midsummer är även en ledande svensk utvecklare och leverantör av avancerade lösningar för produktion och installation av slitstarka och böjbara CIGS-solceller. Företagets erbjudande inkluderar utrustning för kostnadseffektiv tillverkning av tunnfilmssolceller samt byggnadsintegrerade solceller (BIPV). Det unika DUO-systemet har tagit positionen som det mest spridda produktionssystemet för böjbara CIGS-solceller i världen.

Midsummers teknik bygger på en snabb process för produktion av slitstarka, böjbara CIGS-solceller med sputtring av alla lager i solcellen i en obruten vakuumkedja. Bolagets aktie (MIDS) är föremål för handel på Nasdaq First North Premier Growth Market.
Certified Adviser är G&W Fondkommission, tel: 08-503 000 50, e-post: ca@gwkapital.se. För mer information, vänligen besök: midsummer.se