• Miele/

En ny generation tvätterimaskiner och torktumlare från Miele: Programmerbara kraftpaket med skontrumma

Innovation M är samlingsnamnet på Mieles nya produktserier av professionella tvättmaskiner och torktumlare. De har en omisskännlig och slitstark design med u-formad rostfri front och octoblå maskinsidor. En viktig nyhet är maskinstorlekarna med 10, 13, 16 och 20 kg tvättkapacitet för både tvättmaskiner och torktumlare. Alla maskinerna är dessutom utrustade med Mieles patenterade skontrumma och en nyutvecklad, fritt programmerbar styrning.

Alla professionella tvättmaskiner i de aktuella storleksklasserna har frisvängande tvättaggregat som rör sig i cirkelform. Den nya u-formade fronten på Innovation M-maskinerna blir ett effektivt skydd, som gör att tvättrumman kan röra sig fritt utan att skadas. Maskinerna i Innovation M-serierna är utrustade med den patenterade skontrumma, som tidigare enbart funnits i Mieles mindre maskiner. Det speciella med skon¬trumman är den vågformiga strukturen som gör att textilierna glider som på en vattenfilm. Vid centrifugering tränger inga fibrer ut genom hålen i tvättrumman vilket minskar tvättslitaget. Skontrumman i tumlarna gör att tvättgodset skyddas av en luftkudde som dels gör att tvätten torkar snabbare och jämnare, dels minimerar slitaget. Det lägre antalet hål i tvättrumman och den mindre håldiametern medför en bättre genomfuktning av tvätten vilket ger renare tvätt. De effektiva duschvalkarna i högvärdigt rostfritt stål ser också till att tvättgodset alltid är genomfuktat. Fritt programmerbar styrning Med den nya, fritt programmerbara styrningen Profitronic M, som utvecklats av Mieles egen elektronikavdelning, får för första gången både tvättmaskiner och torktumlare en enhetlig manöverpanel. Alla tvätt- och torkprogram visas både i klartext och med symboler. Användaren kan också enkelt anpassa olika parametrar i programmen. En effektiv mängdautomatik optimerar tvättprocessen i förhållande till hur mycket tvätt som lastats in i maskinen. Torktumlarna kan tack vare den nya styrningen anpassas till enskilda textiltyper och användningsområden, såsom bäddtäcken, brandskyddskläder eller moppar. Även skyddskläder av tex Gore-Tex-material behandlas optimalt med hjälp av den patenterade luft- och temperaturstyrningen. Flakgods torkas till exakt förutbestämd restfuktighet. Detta spar energi när man manglar tvätten direkt efter torkningen. Profitronic M kan också styras med chipkort. En kortläsare är standard på alla tvättmaskinerna och finns som tillbehör för torktumlarna. Med hjälp av chipkortet kan man enkelt ladda in modifierade eller helt nya program, allt efter användarens önskemål. Också nya typer av program som kan bli aktuella i framtiden, kan snabbt och enkelt matas in i maskinen av användaren. Totalt finns 199 programplatser tillgängliga. Med ett servicekort kan man även programmera in data för automatisk dosering eller olika språk i manöverpanelen. Genom ett användarkort går det också att begränsa användandet till vissa program, t ex så att lokalvårdare endast kan använda mopprogrammet. Ny obalansövervakning För att få en lugn gång vid maximal centrifugeringseffekt har alla tvättmaskiner i Innovation M-serien en elektronisk obalansövervakning. Den tar hand om kritisk obalans redan vid låga varv och optimerar centrifugeringsvarvtalet för att undvika lagerproblem och minska ljudnivån. Programstyrningen anpassar också centrifugeringsvarvtal, vattenförbrukning och energiförbrukningen i varje enskilt tvättprogram. Resultatet blir lägsta möjliga förbrukningsvärden med bästa möjliga tvätt- och torkeffekt. Den intelligenta elektroniken bidrar också till lägre tvättmedelsförbrukning, i synnerhet när maskinerna kopplas till automatisk tvättmedelsdosering. Förutom i mindre tvätterier lämpar sig de nya Innovation M maskinerna även för olika tvättbehov inom vården, på hotell, i städbolag och på olika typer av fritidsanläggningar. ----------------- Bilder finns att hämta på www.newsonline.se/miele Bildtexter: Foto 1: Rena moppar som snabbt kan användas igen underlättar städpersonalens vardag. Därför erbjuder Miele också programpaket för tvätt av moppar, skurdukar och för desinfektion i den nya maskingenerationen ”Innovation M”. Med 10, 13, 16 och 20 kg kapacitet kan maskinerna anpassas till de mest skilda kapaciteter och städobjekt. Även den nya fritt programmerbara styrningen Profitronic M erbjuder ”skräddarsydda” lösningar för mopptvätt. Foto: Miele Foto 2+3: I Mieles nya produktserie „Innovation M“ tvättas och torkas kuddar, täcken och filtar utan problem. Alla maskiner från 10 kg kapacitet och uppåt är utrustade med Mieles patenterade skontrumma. Trummans konstruktion är extra fördelaktig vid tvättning och torkning av känsliga material som ull, kaschmir, kamelhår eller siden. Foto: Miele Lansering på marknaden: December 2004. För ytterligare information kontakta: Lars Brodin, tel 08-562 29 421, mobiltel 070-790 09 58. lars.brodin@miele.se Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna. Telefon: 08-562 29 000, Telefax: 08-562 29 209 Hemsida: www.miele.se E-post: info@miele.se