• Miele/

Handbyggda kyl/frys-skåp från Miele för dem som kräver det allra bästa

Miele lanserar nu en exklusiv serie kyl/frysskåp, som hantverksmässigt produceras för kunder med speciella krav på kökets utformning. Med minimalistisk design, rostfria ytor av högsta klass och den allra bästa tekniken erbjuder Miele personliga lösningar för kunder som ställer de högsta kraven på sin köksmiljö.

Förädlade produkter, som uppgraderar en redan från början exklusiv produkt, är en företeelse som inte är helt ovanlig i t ex bilbranschen, där många företag tar sig an standardbilar och inom några veckor förvandlar dem till personliga produkter för sina ägare. Miele lanserar nu ett liknande koncept för kylmöbler för den svenska marknaden, med högkvalitativa produkter som vidarebearbetas och specialanpassas av skickliga hantverkare. Mieles nya Design-Serie visades för första gången på en stor vitvarumässa i slutet av september och har tidigare bara visats för allmänheten på den internationella köksmässan Eurocucina i Milano i april. De exklusiva kyl/frys-enheterna kännetecknas av en tidlös, elegant design i rostfritt stål. Formgivningen är minimalistisk med raka linjer utan onödiga utsmyckningar. Och hantverket måste upplevas: Alla enheter är unika och byggda för hand av skickliga yrkesmän. Resultatet är utsökta kyl/frysprodukter som utstrålar exklusivitet och ger en extra glans åt ett redan förstklassigt kök. Enheterna byggs endast på beställning. Innanför de dubbla dörrarna finns Mieles väl beprövade och sofistikerade teknik med den mängd detaljer och finesser som kännetecknar företagets kyl/frys-produkter. Den klassiska kombinationen med kyl till höger och frys till vänster kompletteras med en rad olika val och tillval, som t ex vinkyl, inbyggd ismaskin och ”PerfectFresh” nollgraderszoner som några av alternativen. Samtliga modeller är utrustade med Mieles ”NoFrost”-teknik i frysdelen, vilket eliminerar behovet av manuell avfrostning. Oavsett modell är alla enheter av yppersta klass, både vad gäller form och funktion. Dessa exklusiva Miele-skåp görs för dem som eftersträvar det allra bästa i sina kök och som inte nöjer sig med färdiga lösningar. Samtidigt återspeglar den vackra formen verklig hantverksskicklighet. Formgivningen är lågmäld och smälter harmoniskt in i köksmiljön – bäst förstås i kombination med Mieles övriga inbyggnadsprodukter, inte minst för den koordinerade designen på allt från det övergripande formspråket ända ner till handtagens utformning. Den svenska marknaden är nu mogen för denna typ av superpremium-produkter, anser Mieles vd Kent Oderud: – Kunden får en närmast unik lösning. Den allra bästa tekniken som Miele kan erbjuda i ett hantverksmässigt tillverkat ”skal” av högkvalitativt rostfritt stål med den finaste borstningen. De extra tjocka dörrarna gör dessutom att det hela utstrålar kassaskåpskänsla. Leveranstiden är cirka 8-10 veckor för en egen handgjord kylmöbel. Då är man också praktiskt taget garanterad en produkt som få andra har. Miele har en stolt hantverkstradition. Redan tidigare kunde företaget tillverka specialmodeller av fläktkåpor efter kundens önskemål. Steget till att tillverka också kyl/frysskåp enligt samma hantverkstradition var därför inte så stort. – Den starka polariseringen på den svenska marknaden mot å ena sidan lågpris-produkter och å andra sidan premiumprodukter, gynnar den här typen av mycket högkvalitativa produkter. Det finns många konsumenter som sätter stort värde på design, exklusivitet och toppfunktion, säger Kent Oderud. Vi räknar med att de första butikerna kan få sina första utställningsskåp levererade under november månad. --------- Konsumentpris: Från ca 56 000 kr inkl moms Lansering på marknaden: November 2006.