• Miele/

Individuella program och skonsam tvätt i nya tvättmaskiner och tumlare för hotell och restauranger

Perfekt service på hotell och restauranger inkluderar också professionell tvättvård. Mieles nya Innovation M-serie för hotell- och restaurangbranschen är den ideala lösningen för att möta högt ställda kvalitetskrav. Tack vare specialprogrammen i de nya tvättmaskinerna och torktumlarna kan man anpassa maskinerna till användarens individuella krav. Maskinerna är också utrustade med skontrummor, som ger tvätten en mild behandling.

Mieles nya programmerbara Profitronic M-elektronik erbjuder nu en matchande uppbyggnad för tvättmaskin och torktumlare i Innovation M-serien. Med ett multifunktionsvred kan användaren enkelt välja det mest lämpliga programmet och vid behov direkt modifiera enskilda inställningar. En maskin som t ex får informationen om att tvättmängden bara är hälften av full kapacitet anpassar automatiskt tvättprocessen för att spara energi och vatten. Alla tvätt- och torkprogram visas i klartext i displayen. Individuella program Profitronic M har Mieles första egenkonstruerade kortläsare. Kortläsaren är standard på tvättmaskinerna och tillval på torktumlarna. Med hjälp av ett chipkort kan nya program snabbt och enkelt laddas ner till maskinens kontrollpanel. Programpaketet testas fram av Mieles tvättlaboratorium, sparas ner på chipkort och skickas till användaren, som adderar dem till de redan befintliga programmen. Profitronic M kan hantera upp till 199 program. Tvättrumman Tvättrumman är formad som en bikaka. Den lätt välvda sexkantsformen skapar en vattenfilm som tvättgodset glider på och förhindrar att enskilda trådar i tyget pressas ut genom hålen i trumman vid centrifugering. Torktumlarens sexkantiga mönster gör att små luftfickor bildas mellan tvätten och trumman, vilket underlättar torkprocessen och skonar textilierna under tumlingen. Olika tvättprogram För Mieles nya maskiner finns ett antal olika programpaket, t ex ett bäddtvättprogram för tvättmaskiner med kapacitet över 10 kg. Det ger ett mycket bra tvättresultat och en varsam behandling av tvättgodset, vilket gör att textilierna håller längre. Täcken och kuddar, som är fyllda med dun eller syntetmaterial, kan tvättas utan att man behöver ta ut fyllningen. Efteråt torkas de i tumlaren och får en mjuk och fluffig finish. De nya tumlarna är speciellt utvecklade för att effektivt torka skrymmande tvättgods, som t ex sängkläder. Tumlarna har en patentsökt temperatur- och luftflödeskontroll, som optimerar torkningen genom att kontinuerligt anpassa andelen recirkulerad luftmängd i processen. Denna egenskap är speciellt viktig vid hantering av påslakan och täcken med naturmaterial som ylle, kaschmir och dun samt siden. I specialprogrammen för denna hantering har man reducerat den mekaniska bearbetningen och maximerat temperaturen till 25°C. Miele har också program med temperaturer på 60°C och 90°C för sängkläder och bordslinne samt specialprogram för kökstextilier. Eftersom kökslinne även innefattar arbetskläder, kökshanddukar och trasor som ofta är rejält nedsmutsade, startar alltid dessa program med en förtvätt i 40°C. För att garantera en hög hygienstandard och en termisk desinfektion följs den av huvudtvätt i 90 °C. Låg energiförbrukning De nya tvättmaskinerna har låg energiförbrukning både i standard- och specialprogrammen. Tvättmaskinen PW 6101 med 10 kg kapacitet förbrukar 17 % lägre vattenmängd än föregångaren. Den matchande torktumlaren PT 7251 använder 6 % mindre energi än föregående modell. Centrifugering med högsta varvtal i respektive program säkerställer att energiförbrukningen i efterföljande torkprogram minimeras. En ny obalansövervakning i de högcentrifugerande tvättmaskinerna ger en lugn gång med låga vibrationer vid toppvarvtal. Obalans upptäcks redan i initialskedet, så att man kan vidta åtgärder för att få en optimal centrifugering. Låga vibrationer betyder att maskinerna håller längre och ger en högre användarkomfort. Andra moduler för datalagring och en integrerad våg kan ytterligare optimera användningen av alla Innovation M maskiner. Dessa maskiner blir då en garanti för hög användarbekvämlighet och en perfekt tvättservice till gästerna. För ytterligare information kontakta Miele AB: Lars Brodin, försäljningschef, tel 08-562 29 421, mobil 070-709 09 58 Lars.brodin@miele.se www.miele-professional.se Miele AB, Box 1397, Industrivägen 20, 171 27 Solna. Telefon: 08-562 29 000, Telefax: 08-562 29 209 Hemsida: www.miele-professional.se E-post: info@miele.se