Kyl-/frysskåp med GlassLight – en lysande idé

Miele lanserar nu ett nytt fristående kyl-/frysskåp med den unika GlassLight-belysningen. En stor mängd lysdioder sprider ljuset i hela kylutrymmet via glashyllorna. Det ger ett elegant intryck, samtidigt som det minskar risken för att matvaror glöms kvar i kylen. Hela kylutrymmet är ordenligt upplyst, även grönsakslådorna. Till och med i dörrfacken har egen belysning.

En enda lampa räcker nästan aldrig för att ge ordentligt ljus i kylen, speciellt om den är full med matvaror. Hyllorna i Mieles nya kyl-/frysskåp har därför en mängd lysdioder i lister längs hyllkanterna. Och eftersom hyllplanen är gjorda av genomskinligt okrossbart glas sprider de ljuset överallt i kylskåpet, både uppåt och nedåt. En nyhet är att även dörrfacken är upplysta med lysdioder. Det minskar ytterligare risken för att någonting skulle glömmas kvar i kylskåpet till långt efter bäst-före-datum. Tekniken är inte bara innovativ, Miele har också tagit fasta på de praktiska detaljerna. Listerna med lysdioder kan enkelt tas bort för rengöring och glashyllorna kan därför torkas av och diskas på normalt sätt. Hyllorna kan också flyttas i höjdled, precis som i all Mieles andra kylskåp. Kyl-/frysskåpen med GlassLight hör definitivt till de bästa som går att få på marknaden och Miele har sökt patent på tekniken världen över. Den nya toppmodellen i kyl-/fryssortimentet har även flera andra kvalitetsdetaljer. Ett exempel är displayen som är inbyggd i den heltäckande dörren. Normalt är inställningsknappar och displayer dolda på skåp med heltäckande dörrar, vilket innebär att man måste öppna dörren för att t ex kontrollera temperaturen. På Mieles skåp är knapparna fortfarande dolda bakom dörren, men displayen är fullt läsbar eftersom den finns på dörrens utsida. Därmed går det lätt att se den inställda temperaturen, om barnlåset är aktiverat eller om några andra funktioner har valts. Även felmeddel¬anden, t ex efter ett strömavbrott, visas på displayen. Andra funktioner är ”SuperFrost” och ”SuperCool” som används för att snabbt frysa eller kyla ner matvaror till rätt lagringstemperatur. Skåpet har även DynaCool (dynamisk fläktkylning) som gör det möjligt att hålla samma temperatur i hela kylen. NoFrost-tekniken är standard och innebär att man inte behöver frosta av frysdelen manuellt. Den fyrstjärniga frysdelen har två stora och två små lådor med en sammanlagd kapacitet på 119 liter. När skåpet är anslutet till en fast vattenanslutning kan en inbyggd automatisk ismaskin producera ca 1 kg istärningar per dygn. KFN 8996 SDE ed-1 har ett kylutrymme på hela 330 liter, och därmed en sammanlagt volym på 449 liter. Kyl-/frysskåpet är 200 cm högt, 75 cm brett och har heltäckande dörrar i rostfritt stål. Dörrarna har EasyOpen-handtag, med en speciell hävstångsmekanism som gör dem extra lättöppnade. ----------------- Konsumentpris: KFN 8996 SDE ed-1: Från ca 40 000 kr inkl moms Lansering på marknaden: Maj 2006 Bildtexter: Bild 1: GlassLight är Mieles nya ljuskoncept för kylskåpsprodukter: Kylutrymmet och dörrfacken är upplysta av en mängd lysdioder, som kastar sitt ljus även längst in i hörnen. Bild 2: Ljust och trevligt, men ändå vilsamt för ögonen: Med Miele GlassLight, är hela kylutrymmet, även dörrfacken och Perfect Fresh-zonen ordentligt upplyst av en mängd lysdioder.