• Miele/

Miele-koncernen slår omsättningsrekord – stark tillväxt även i Sverige

Familjeföretaget Miele presenterar ett rekordresultat för verksamhetsåret 2005/2006, som avslutades den 30 juni 2006. Miele-gruppen ökade sin omsättning med drygt 12 procent till 2,54 miljarder euro (f.å. 2,26 miljarder euro), vilket är den hittills största ökningen i företagets historia. Den procentuellt största tillväxten hade Ryssland och många av de forna öststaterna. Även Sverige och flera andra länder i Nordeuropa hade tvåsiffriga tillväxttal. Många produktgrupper slog under verksamhetsåret försäljningsrekord. Bland annat sprängde dammsugarna tvåmiljonersvallen i antalet sålda enheter.

Mieles försäljning sker till 30 procent i Tyskland och till 70 procent utanför Tysklands gränser. Årsomsättningen 2005/2006 i Mieles tyska försäljningsbolag uppgick till totalt 751 miljoner euro, jämfört med 685 miljoner euro året innan. Det är en ökning med 9,5 procent, vilket innebär att Miele på sin hemmamarknad har haft en kraftigare tillväxt än alla andra tyska tillverkare av hushållsmaskiner. Framgångar för Mieles företagsstrategi också i Sverige Omsättningen utanför Tyskland ökade det gångna verksamhetsåret med nära 14 procent och uppgick till 1,77 miljarder euro. Mieles försäljningsbolag i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Irland och Storbritannien redovisar en betydande ökning med tvåsiffriga tillväxttal. Den procentuellt största ökningen hade dock Ryssland med angränsande forna sovjetstater, liksom stora delar av Östeuropa från Tjeckien och Ungern till Polen. I Australien, Japan, USA, Kanada och Sydafrika var tillväxten också tvåsiffrig. Även de nya marknaderna Hongkong, Singapore, Förenade Arabemiraten och Mexico hade en bra utveckling. Drygt 2 miljoner dammsugare, över 1,1 miljoner tvättmaskiner och torktumlare För första gången någonsin såldes under året över två miljoner Miele-dammsugare och lanseringen av företagets nya tvättserie blev så framgångsrik att mer än 800 000 tvättmaskiner och nästan 350 000 torktumlare såldes under året. Även diskmaskiner nådde med 550 000 sålda exemplar nytt rekord. Många av inbyggnadsprodukterna – ångkokare, spisar, ugnar, hällar och värmeskåp – visar också de betydande försäljningsökningar. Även inom det professionella området, särskilt tvättstugor och ”Kleine Riesen” (tvättautomater och torktumlare för professionellt bruk) ökade försäljningen. Miele ser omsättningsökningen som en bekräftelse på sin företagsfilosofi att satsa på kvalitet och lång livslängd. ”Vi utvecklar och tillverkar alla hushållsmaskiner för en livslängd på 20 år och satsar på en global stabil köpkraft”, säger Dr. Eduard Sailer, som är teknikansvarig inom koncernen. Förväntad fortsatt tillväxt Miele-gruppen har inlett det nya verksamhetsåret 2006/2007 med optimism. Företagsledningen förväntar sig en ”fortsatt dynamisk tillväxt” och förutser en varaktig global tillväxt inom alla affärsområden. Nya produkter, utnyttjande av tillgängliga marknadspotentialer i de 37 länderna med egna försäljningsbolag, liksom etablering på nya marknader står i fokus. Miele är det enda premiummärket för hushållsmaskiner som också finns på världens alla fem kontinenter. ”Vi får tillväxtimpulserna från vår internationalism och vi har ännu en stor tillväxtpotential på våra nuvarande marknader” säger Dr. Reto Bazzi, som är ansvarig för marknad och försäljning. Han ser också stor potential i regioner där Miele ännu inte har en täckande representation. Företaget undersöker i vilka länder som det är möjligt och meningsfullt att etablera egna försäljningsbolag. Fler medarbetare Antalet anställda i hela Miele-gruppen var vid verksamhetsårets slut drygt 15 000 personer. ”Trots att vi konsekvent fortsätter att arbeta med rationaliserings- och effektiviseringsåtgärder i både verken och staberna, har antalet medarbetare ökat något. Detta beror på betydande produktionsökningar och en fortsatt expansion i försäljningsbolagen över hela världen”, säger Mieles finansdirektör Horst Schübel. Alltsedan företaget grundades 1899 ägs Miele & Cie KG av familjerna Miele och Zinkann. Företagsledningen består av Horst Schübel, ansvarig för finanser, controlling och administration, Dr. Eduard Sailer, ansvarig för teknik, Dr. Reto Bazzi, ansvarig för marknadsföring och försäljning samt Dr. Markus Miele och Dr. Reinhard Zinkann. De båda sistnämnda är fjärde generationens ägare.