Mieles diskdesinfektorer klara för kommande ISO EN 15883-normen

Mieles diskdesinfektorer uppfyller redan samtliga krav i den kommande ISO-normen EN 15883. Bland nyheterna i normen är bland annat att alla nya diskdesinfektorer ska valideras vid installation och igångkörning.

Diskdesinfektorerna från Miele används bland annat för att rengöra och desinficera instrument, skålar, anestesivårdsutrustning och liknande produkter och de ger ”höggradigt rena” artiklar. Den nya ISO-normen EN 15883, som väntas träda i kraft hösten 2006, kommer att ställa ännu högre krav på maskinernas förmåga att rengöra artiklarna i enlighet med specifikationerna. Som ett led i detta krävs att denna förmåga valideras innan maskinerna tas i drift. Valideringen omfattar tre steg: Installation, funktion och prestanda. Miele har, mot bakgrund av företagets fleråriga erfarenhet från validering av laboratoriediskmaskiner, utarbetat metoder som anpassats både till kraven enligt den nya normen och till sjuk- och tandvårdens önskemål om kostnadseffektivitet. Metoderna gör att de små och medelstora diskdesinfektorerna kan valideras under endast en arbetsdag. Miele har ett brett utbud av diskdesinfektorer för sjukhus, laboratorier och privatpraktiker. Modellprogrammet omfattar allt från små 45 cm smala maskiner till 115 cm breda genomräckningsmodeller med stor kapacitet.