Mieles nya proffsmaskin diskar klart på 17 minuter

Miele lanserar G 8051i, en ny professionell diskmaskin som passar i företagets lunchrum, mindre caféer, samlingslokaler alternativt för större hushåll eller för de som ofta har många gäster hemma.

Den nya diskmaskinen klarar hela diskprogrammet på bara 17 minuter. Ändå använder den nytt, rent vatten i varje diskfas.

Snabbheten beror på att maskinen har ett speciellt värmeelement, kombinerat med en genomströmningsvärmare på 9 kW.

Utöver tre standardprogram har maskinen också två specialprogram som är avsedda för glas som behöver diskas mjukt och skonsamt. I t ex ölglasprogrammet sköljer maskinen disken i kallt vatten utan spolglans, för att man alltid ska få bästa möjliga skumkrona i glasen. För smutsdisk med risk för dålig lukt väljer man snabbavsköljning utan att starta ett komplett diskprogram. Maskinen kan även förses med speciella insatser i underkorgen för 32 cm stora pizzatallrikar eller höga ölglas.

Miele G 8051i har standardmått och passar därför i vanliga 60 cm breda diskmaskinsutrymmen. Den kan förses med valfri trälucka som matchar kökets snickerier alternativt en stilren rostfri luckfront.

Bakom den rostfria manöverpanelen finns den elektroniska programstyrningen, som på en tydlig och lättavläst display visar aktuellt programförlopp och eventuella störningar. Slutsköljningens temperatur kan ställas in på antingen 65°C eller 85°C. Det ger utöver hög hygienstandard mycket korta torktider.

Ett antal säkerhetsfunktioner ger problemfri drift. Förutom Mieles Waterproof-system, som förebygger vattenskador, kontrolleras t ex även spolarmens funktion av en sensor i diskkammaren. Frontluckan har naturligtvis ett barnsäkert lås, vilket gör att den bland annat lämpar sig bra i dagismiljö.