Unikt bloggsamarbete om nysamiskt vardagsliv

Report this content

Kreativa personer, alla med samisk bakgrund, delar nu med sig av sina personliga erfarenheter på temat ”att vara same idag” i en gemensam blogg.

Först ut i raden av gästbloggare är Ann-Helén Laestadius, prisad författare till ungdomsböckerna ”Sms från Soppero”, ”Hej Vacker” och nysläppta uppföljaren ”Ingen annan är som du”.

-          När jag fick höra talas om den här bloggidén blev jag eld och lågor! berättar Ann-Helén Laestadius. Varför har ingen kommit på det här tidigare? Intresset för samiskt liv är stort, det märker jag inte minst när jag är ute och föreläser om mina böcker och samisk identitet. Jag ska blogga nu i juni när min tredje bok precis släpps så jag lär skriva mycket om det, men jag skulle tro att jag också berättar om mina föreläsningsresor - intresset men också fördomarna kring samiskt liv.

Initiativtagare till samarbetet är Petra Marainen och Madeleine Wetterström som står bakom sajten miessidesign.com. På den här adressen kommer de olika gästbloggarna att finnas samlade och bjuda på kul och intressant läsning under cirka en månad var.

-          Via vår nätbutik får vi massor av frågor, säger Petra Marainen. Då kom vi på att många i vårt nätverk har unika erfarenheter att dela med sig av. Hur tar sig ett samiskt liv uttryck i dagens samhälle? Det kan vara spännande för många att följa olika typer av samiskt liv, särskilt när det handlar om människor som arbetar i kreativa yrken.

Startskottet för bloggen går i juni.  Följ bloggen på: miessidesign.blogspot.com

STARTFÄLT AV SAMISKA BLOGGARE:

Ann-Helén Laestadius – bosatt i Stockholm och framgångsrik författare till flera ungdomsböcker. Även verksam som journalist och flitigt anlitad som föreläsare.
Neeta Jääskö – bosatt i Inari i Finland. Smyckeskonstnär som spränger gränserna mellan det traditionella och nytänkande inom samisk design.
Anna Sarri – bosatt i Kiruna och kvinnlig företagare inom turismnäringen. Driver eget turistföretag Nikkaluokta Sarri AB.
Lotta Willborg – står bakom den uppmärksammade bloggen ”Mitt Sápmi ligger mitt i Stockholm”. Dessutom grafisk designer, författare, fotograf och slöjdare.
Simon Issat Marainen – samisk kulturarbetare och jojkare, tillika grundkärnan i det hyllade samiska bandet Ára, som består av rutinerade musiker från Sápmi, Norrbotten och övriga Sverige.

FÖR FRÅGOR, välkommen att kontakta
Petra Marainen, e-post: petra@miessidesign.com, tel: 0702-69 24 04

Miessidesign.com är en nystartad nätbutik för modern samisk form och design. Företaget har hittills knutit ett femtontal samiska formgivare till sig som alla har det gemensamt att de står med ena foten i den samiska
traditionen och den andra i nutida svenskt storstadsliv. Miessi betyder renkalv på nordsamiska.

Taggar: