2008 Barbaresco och 2008 Barolo – nyheter på Systembolaget

Två italienska rödvinsklassiker från Pio Cesare

Den 1 december kommer två röda italienska nyheter som lyser upp vintermörkret; 2008 Barbaresco och 2008 Barolo. Bakom vinerna ligger den legendariska italienska vinmakaren Pio Boffa från Piemonte. Han anser att årgången 2008 bjuder på riktigt klassiska Barolo och Barbaresco, med kryddighet, mycket röd frukt, fin syra och strama tanniner.

– Efter några varmare år som har gett viner med generös fruktighet är jag nu stolt att kunna presentera två toppviner i den gamla nebbiolo-stilen, säger Pio Boffa på familjevineriet Pio Cesare.

Den 1 december är det lucköppning på Systembolaget. Bland nyheterna märks Pio Cesares två nyheter i det exklusiva sortimentet; 2008 Barbaresco och 2008 Barolo. Efter flera varma år bjöd sommaren 2008 på lägre temperaturer. Det gav druvorna en längre mognad och en skörd först i slutet av oktober. Resultatet; ett vin från de bästa vingårdslägena i Barolo och Barbaresco för alla som älskar ett rent italienskt vin utan kompromisser.

– Det svala året 2008 gjorde att vi nu kan presentera italienskt vin när det är som bäst. Både Barolo och Barbaresco har en fräsch syra med ren frukt och kryddig karaktär och är bland de bästa vinerna i världen. Bäst är vinerna med mat. Med en tryffelrisotto eller kanske en krämig oxfilépasta finns det inte mycket övrigt att önska, säger Pio Boffa.

2008 Barbaresco

Druvor: 100 % Nebbiolo. Vingårdar: familjeägda vingårdar i Il Bricco och San Stefanetto. Jäst i ståltank, lagrat på franska ekfat. En klassisk Barbaresco, elegant med mogen och kryddig frukt och stor komplexitet. Mjuka och mogna tanniner ger ett vin med finess men också styrka och stor lagringspotential.

Nr 91214/387 kr. Finns tillgängligt på Systembolaget från den 1 december.

2008 Barolo

Druvor: 100 % Nebbiolo. Vingårdar: familjeägda vingårdar i Serralunga d’Alba (Ornato), Grinzane Cavour (Gustava), La Morra (Roncaglie) och Barolo-Novello (Ravera). Druvor har också köpts in från andra vinodlare i området. Jäst i ståltank, lagrat på franska ekfat. En klassisk Barolo med fin struktur och harmoni, fina tanniner och balanserad frukt. Vinet har stor lagringspotential.

Nr 91142/387 kr. Finns tillgängligt på Systembolaget från den 1 december.