2010 Marimar Estate ”La Masía” Chardonnay nu i Systembolagets ordinarie sortiment

En ekologisk amerikansk chardonnay med hög koncentration, elegans och finess. Efter stor efterfrågan kommer 2010 Marimar Estate ”La Masía” Chardonnay in på Systembolagets ordinarie sortiment från den 2 december.

– Det är kul att riktiga kvalitetsviner vinner terräng. Marimar Torres producerar balanserade viner med hög koncentration i svala Russian Valley i Kalifornien, något svenskarna har visat sig uppskatta, säger Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager, Torres Sweden.

På kort tid har Marimar Torres, syster till den legendariske vinmakaren Miguel Torres, nått ett världsrykte för sina högkvalitativa viner från Kalifornien. Tidigare i höst blev hennes Marimar Estate Pinot Noir så populär hos svenska vinkonsumenter att den kvalade in i Systembolagets ordinarie sortiment. Nu står nästa vin på tur; 2010 Marimar Estate ”La Masía” Chardonnay som finns i Systembolagets ordinarie sortiment från den 2 december.

Marimars ekologiska vingård Don Miguel Vineyard ligger i Green Valley, Russian Valley i norra Kalifornien. Vineriet påminner om ett klassiskt katalanskt gårdshus, och vingården har också planterats i europeisk stil med låga skördeuttag och arbetsintensiv produktion. De senaste åren har Marimar Torres jobbat hårt på att ytterligare förbättra kvaliteten på vinerna samtidigt som hon ställer om vingårdarna så att de inte bara är ekologiska utan även biodynamiska.­

– Vi gläds åt att Marimar Torres viner har gått rakt till våra svenska hjärtan med sin höga koncentration och sin fina balans, elegans och finess, säger Marie-Louise Feiler på Torres Sweden.

Miguel Torres är ett familjeföretag som har producerat vin sedan 1870. Vinhuset har alltid kombinerat innovation med tradition, med målet att producera förstklassiga kvalitetsviner och samtidigt värna om miljön.

Miguel Torres har mer än 50 varumärken som säljs i 150 länder över hela världen. I Spanien har Torres vingårdar ibland annat Penedès, Conca de Barberà, Priorat, Jumilla och Costers del Segre samt vinerier i Penedès, Priorat, Ribera del Duero och Rioja. Torres har även vingårdar och vinerier i Chile och USA. Koncernen har totalt 1 254 anställda och omsätter 215 miljoner Euro.

För att läsa mer om Marimars viner, gå in på www.marimarestate.com

2010 Marimar Estate ”La Masía” Chardonnay, artikelnummer 74496-01, finns på Systembolagets ordinarie från den 2 december, pris 269 kronor. Serveras vid 8-10 grader.

Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager, Torres Sweden, 070 598 98 68, marie-louise.feiler@torres.se