Bodegas Torres lanserar nytt vin från DO Campo de Borja; Torres 5G

·       5G står för fem Garnachas och för fem generationers sökande efter det perfekta Garnachavinet.

·       Den geografiska appelationen DO Campo de Borja är ett relativt litet, runt 5 000 hektar, vinområde i Aragonien i nordvästra Spanien känt för sina Garnachaviner.

·       5G är ett oekat rött vin gjort på druvan Garnacha och kommer att finnas i Systembolagets ordinarie sortiment från den 2 september.

Den 2 september lanserar familjen Torres det nya vinet 5G i Systembolagets ordinarie sortiment. 5G står för fem Garnachadruvor och symboliserar fem generationers strävan efter att hitta det perfekta Garnachavinet.

Etiketten på 5G visar en tidslinje som påminner om ett släktträd som visar de viktigaste händelserna i historien kring familjen Torres. Historien börjar med Jaime och Miguel Torres, som blev första generationens vinmakare när de grundade vinhuset Torres 1870 och skapade Torres första vin av Garnacha. Juan Torres C, som blev nästa generation i vinhuset, lät återuppbygga vingården 1939 efter att vinkällaren förstördes under det spanska inbördeskriget. Efter att ha sålt vin på fat lät vinhuset buteljera sina första flaskor 1940. År 1950 tog Miguel Torres C. (vinhusets tredje generation) fram nya Garnachaviner medan Miguel A. Torres R. (vinhusets fjärde generation och nuvarande vd) införde ny teknologi inom vinodling och enologi.

Den här korta genomgången av Torres historia avslutas med Miguel och Mireia Torres (vinhusets femte generation), som nu styr vingården och lanserar det nya vinet. 5G är det första Torres-vinet från den geografiska appelationen DO Campo de Borja, ett relativt litet, runt 5000 hektar, DO i nordvästra Spanien (Aragonien) som är särskilt känt för sin Garnacha.

Femte generationen och vd Miguel Torres Maczassek säger: “Med 5G ville vi göra ett modernt, friskt fruktdrivet, oekat Garnachavin och samtidigt hedra min farfar som brukade ta sin bil på bergsvägarna i jakten på de bästa vingårdarna för Garnacha. Den här gången hamnade vi lite längre bort i Aragonien.”

Det nya vinet Torres 5G är ett oekat vin tillverkat av 100 procent Garnacha och kommer att finnas tillgängligt på Systembolagets ordinarie sortiment från den 2 september.

Torres 5G har artikelnummer 2744-01 och kostar 69 kronor.

Miguel Torres är ett familjeföretag som har producerat vin sedan 1870. Vinhuset har alltid kombinerat innovation med tradition, med målet att producera förstaklassiga kvalitetsviner och samtidigt värna om miljön.

Miguel Torres har mer än 50 varumärken som säljs i 150 länder över hela världen. I Spanien har Torres vingårdar ibland annat Penedès, Conca de Barberà, Priorat, Jumilla och Costers del Segre samt vinerier i Penedès, Priorat, Ribera del Duero och Rioja. Torres har även vingårdar och vinerier i Chile och USA. Koncernen har totalt 1 254 anställda och omsätter 215 miljoner Euro.