Jean Leon 3055 ekologiska viner med stjärnglans

I dagarna kommer en ny serie ekologiska viner på Systembolaget; Jean Leon 3055. Jean Leon var den spanske fattige pojken som drog till Hollywood och gjorde succé med sin restaurang La Scala. Efter några år kom han tillbaka till spanska Katalonien och levde sin dröm; han köpte en egen vingård, planterade franska druvsorter och startade tillverkningen av det vin som än i dag bär hans namn.

Jean Leon är namnet som den olycksdrabbade unge mannen tog när han kom till Amerika. 3055 är numret på taxin han körde när han kom dit. Hans liv var till att börja med en mörk historia. När familjens hus brann ner och hans bror och far dog i en olycka lämnade han Spanien för Amerika. Med charm och beslutsamhet startade han tillsammans med James Dean restaurangen La Scala, hemvist åt åtskilliga hollywoodstjärnor på 50-talet. Så småningom återvände han hem och köpte sin egen vingård som fick namnet ”La Scala”.

Vingården har gjort sig känd för sina kraftiga, långlivade viner gjorda på franska druvsorter. Odlingarna av cabernet sauvignon och chardonnay är 40 år gamla och de äldsta i Spanien. I dag är vingården ekologisk, ägs av Torres och drivs av Mireia Torres.

Jean Leon 3055 är en ny serie uttrycksfulla viner i fräsch och fruktig stil där chardonnay och merlot spelar huvudrollerna.

Jean Leon 3055 merlot-petit verdot är ett rött vin med 70 procent merlot och 30 procent petit verdot. Vinet har djupröd färg med intensiva dofter av mogna röda bär, liten fatton, mjuka tanniner och fruktig, lång eftersmak.

Pris 129 kronor på Systembolagets beställningssortiment, artikelnummer 74818.

Jean Leon 3055 chardonnay är ett vitt vin tillverkat av 100 procent chardonnaydruvor. Vinet har en ljust halmgul färg och fina toner av tropisk frukt, äpplen och en lätt fatkaraktär. Vinet är friskt med en tydlig syra och en lång eftersmak med inslag av citrus och honung.

Pris 129 kronor på Systembolagets beställningssortiment, artikelnummer 74829.

Jean Leon 3055 rosé har en vacker ljusröd färg med orange nyans. Vinet är tillverkat av merlotdruvor med någon procent cabernet sauvignon och har en intensiv doft av hallon och vit persika och har också en blommig ton. Det har en lätt sötma, är friskt och elegant. Passar till traditionella tapasrätter, till charkuterier, färskostar med det är också gott att dricka bara som det är.

Pris 129 kronor på Systembolagets beställningssortiment i juni.

– Jean Leon var en oerhört spännande person och hans viner återspeglar honom i mycket. Det är kul att vi nu kan presentera den nya Jean Leon 3055 serien på Systembolaget beställningssortiment, säger Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager på Torres Sweden.

Läs mer om Jean Leon på www.jeanleon.com