Langhe Nebbiolo nu med ännu mer kvalitetsdruvor

Fyndläge på Systembolaget

I januari får en av Systembolagets mest populära italienare både ansiktslyft och smaklyft. 2008 Langhe Nebbiolo kommer i en ny uppdaterad version med mer nebbiolodruvor från topplägen i Piemonte, vilket ger mer komplexitet och styrka och en smak som är både rundare och längre. Samtidigt får flaskan en ny etikett i stil med Pio Cesares övriga klassiska toppsortiment.

– Den här uppdateringen av Langhe Nebbiolo gör att vinet tillhör skaran av klassiska Piemontevin. Det är min present till svenskarna, som har tagit det här vinet till sina hjärtan, säger vinmakaren Pio Boffa på Pio Cesare.

Rödvinet Langhe Nebbiolo från italienska topproducenten Pio Cesare är redan prisat som ett av de bättre vinerna i sin klass. I skiftet januari/februri kommer en ny version på Systembolagets hyllor med mer nebbiolodruvor från de bästa lägena i Barolo och Barbaresco. Nya 2008 Langhe Nebbiolo blir därmed mer likt ett mer klassiskt Piemontevin i både kvalitet och stil. Den nya etiketten liknar Pio Cesares övriga klassiska italienska toppviner och visar på den nya inriktningen.

– En större andel nebbiolodruvor från Barolo och Barbaresco ger mer styrka och komplexitet och ett längre slut. Det blir ingen prishöjning vilket kommer att göra det här vinet till ett riktigt fyndvin, säger Pio Boffa.

Pio Cesare är ett av de klassiska vinhusen i Piemonte med en historia från 1881. I dag drivs företaget av fjärde generationen vinmakare, Pio Boffa, som tillsammans med kollegan Paolo Fenocchio har utvecklat Pio Cesare till ett modernt italienskt vinhus med världsrykte, fortfarande med samma klassiska Piemontestil på vinerna.

2008 Langhe Nebbiolo

Druvor: 100 % nebbiolo.

Nr 7306/137 kr. Finns tillgängligt på Systembolaget med uppdaterad blend och ny etikett från mitten av januari.