Mäktig chardonnay på tillfälligt besök

Hösten inleds med ett elegant gästspel på Systembolaget; Den 1 september lanseras 960 flaskor av 2012 De Wetshof Bateleur i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från De Wetshof Estate, Sydafrikas pionjär på chardonnay-viner.

– Det känns extra roligt att kunna presentera Bateleur då vår senaste lansering från samma vinhus ”The Site” redan sålt slut.  Detta är sannerligen ett vin för chardonnayälskaren, säger Karin Bergenfur, Senior Brand Manager på Torres Sweden.

2012 De Wetshof Bateleur är namngivet efter den ovanliga och mäktiga örnen Bateleur, gycklarörn på svenska. Vinet är producerat av 100 procent chardonnaydruvor från producenten De Wetshofs vingård The Bateleur Vineyard, en av Sydafrikas allra äldsta vingårdar med chardonnay. De noga utvalda plantorna kommer ursprungligen från Bourgogne och tillsammans med de lokala förhållanden som råder i vingården ger de ett högklassiskt vitt vin signerat De Wetshof.

Vinhuset De Wetshof har producerat toppviner i regionen Robertson i Sydafrika i över 150 år. Tre generationers vinmakare hjälps i dag åt och det är framför allt viner på chardonnaydruvor från enskilda vingårdslägen som gjort producenten berömd långt utanför landets gränser. Jordar med kalksten och lera med högt ph-värde, kylig vind från Cape L’Agulhaskusten tillsammans med den sydafrikanska solen ger underbara chardonnayviner.

När De Wetshof nu lanserar ett vin i Sverige så bär det alla kännetecknen från producenten; komplext med en bred palett av aromer, lite nötigt, med lång fin citruston. Vinet är elegant, stort och komplext och passar utmärkt till allt från höstens ugnsstekta lamm till olika sorters ostar.

– 2012 De Wetshof Bateleur går utmärkt att njuta på en gång, men lägg den gärna i källaren ett par år om du har tålamod att vänta, säger Karin Bergenfur.

2012 De Wetshof Bateleur finns på Systembolagets tillfälliga sortiment från den 1 september, kostar 249 kronor och har artikelnummer 99061.

Läs mer om De Wetshof Estate www.dewetshof.com