Marimar Estate Pinot Noir nu i ordinarie sortimentet

Svenskarna har sagt sitt

Bourgogne i all ära, men nu har svenskarna upptäckt även andra Pinot Noir-viner. Marimar Estate Pinot Noir är en elegant skönhet från de svala dalarna i Kalifornien. Efter stort tryck från vinälskare har nu vinet kvalat in i Systembolagets ordinarie sortiment efter att ha fört en tillbakadragen tillvaro i beställningssortimentet.

Prestigemagasinet Wine Enthusiast har beskrivit Marimar Estate Pinot Noir som ”absolutely stunning” och ”delicious beyond desription”. Nu har också svenskarna sagt sitt. Genom att så många köpt vinet har det nu kvalat in i Systembolagets ordinarie sortiment från den 2 september.

Russian River är ett av de ställen som anses ha perfekta förhållanden för den svårodlade Pinot Noir-druvan. Med modern teknik och förbättrad kunskap har ett antal stora viner från området dykt upp de senaste åren. Bakom Marimar Estate Pinot Noir står Marimar Torres, syster till legendariska vinmakaren Miguel Torres. På vingården Doña Margarita Vineyard i Russian River Valley på Kaliforniens nordkust sköts vingårdarna i princip helt biodynamiskt och här görs de Pinot Noir-viner som nått berömmelse långt utanför USA:s gränser.

Tack vare att så många svenskar beställt det här fantastiska vinet har vi nu glädjen att kunna presentera det som en del av Systembolagets ordinarie sortiment. Och för dem som inte provat det kan jag verkligen rekommendera det till en smakrik kycklingrätt med lite honungsrostade rotfrukter, eller kanske en lättrimmad rådjursstek med en gräddig sås, säger Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager, Torres Sweden.

Om vinhuset Torres

Miguel Torres är ett familjeföretag som har producerat vin sedan 1870. Vinhuset har alltid kombinerat innovation med tradition, med målet att producera förstklassiga kvalitetsviner och samtidigt värna om miljön.

Miguel Torres har mer än 50 varumärken som säljs i 150 länder över hela världen. I Spanien har Torres vingårdar ibland annat Penedès, Conca de Barberà, Priorat, Jumilla och Costers del Segre samt vinerier i Penedès, Priorat, Ribera del Duero och Rioja. Torres har även vingårdar och vinerier i Chile och USA. Koncernen har totalt 1 254 anställda och omsätter 215 miljoner Euro.

2009 Marimar Estate Pinot Noir, nr 74480-01 på Systembolaget från den 2 september, pris 299 kronor. Serveras vid 17-18 grader.

För mer information, kontakta gärna:

Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager, Torres Sweden, 070 598 98 68, marie-louise.feiler@torres.se

Karin Pontén, Vår pr-byrå, 0708 66 66 31, karin.ponten@varprbyra.se

Taggar: