Ny ekologisk chilenare en hyllning till åsnan

Report this content

Torres första vinbox, Las Mulas Sauvignon Blanc blev mycket populär och nu kommer en chilensk röd uppföljare. Torres Las Mulas Carmenere 2013 är även den ekologisk, har en djup körsbärsfärg, fina fruktaromer och en elegant ton av kryddor och läder.

– Det här är ett vin med stor potential, perfekt för dem som vill slippa bekämpningsmedel och längtar efter en välgjord chilenare till sin kötträtt, säger Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager på Torres Sweden.

Namnet Las Mulas är en hyllning till Torres strävsamma åsna Ruffina som arbetar på de chilenska vingårdarna. Torres involverar djur i arbetet på gårdarna för att få ett ökat kretsloppstänkande och här är åsnan den mest lysande stjärnan. Chile har i det närmaste perfekta förhållanden för vinodling. Med skydd från bergskedjan Anderna i öster, öken i norr och Stilla havet i söder har landets vinodlingar också sluppit drabbats av vinlusen phylloxera, som ödelagt många vinodlingar i övriga vinvärlden. Det gör att landets vinstockar vilar på egna rötter och aldrig behövts ympas med resistenta rötter.

I dag utmanar Chile den övriga vinvärlden, inte minst med viner av den blå druvan carmenère. Druvan försvann nästan helt från ursprungslandet Frankrike efter vinlusens härjningar, men i Chile har den visat sig trivas förträffligt och ger i dag uppskattade viner som är relativt sträva och fylliga med toner av svarta vinbär och plommon.

Druvorna till Torres Las Mulas Carmenere kommer från Central Valley i centrala Chile och är ekologiskt odlade. Vinet är producerat med modern teknik i vineriet och med stort fokus på miljön. Det har legat i kontakt med skalet i 22 dagar innan det jäst i 7 dagar för att sedan åldras i franska ekfat i sex månader. Resultatet är ett vin med en vacker körsbärsröd färg, en elegant ton av kryddor och läder och en lång, rik smak.

Torres Las Mulas Carmenere 2013 finns på Systembolagets fasta sortiment från den 2 mars och kostar 86 kronor, artikelnummer 2362.

För mer information, gå in på www.migueltorres.cl

För högupplösta bilder eller för att prova Torres Las Mulas Carmenere 2013, kontakta Marie-Louise Feiler, se nedan.

För mer information, kontakta gärna:

Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager Torres Sweden, 070 598 98 68, marie-louise.feiler@torres.se

Taggar: