Torres chilenska pisco en spännande uppstickare

En del svenskar har upptäckt spritdrycken pisco under resor i Sydamerika, för andra är piscon en ny bekantskap från trendiga svenska barer. Den 6 februari kommer Miguel Torres chilenska pisco ”El Gobernador” att lanseras i Systembolagets exklusiva sortiment.

Redan på 1500-talet ska de spanska erövrarna ha startat tillverkning av pisco. Än i dag munhuggs Chile och Peru om vem som var först, båda länderna ser piscon som sin nationaldryck och helt klart är pisco en oerhört populär dryck i Sydamerika. En del svenskar kommer kanske ihåg piscon från Tintinböckerna, där Tintin och kapten Haddock bjuds på peruansk pisco i seriealbumet Solens Tempel.

Pisco framställs av destillerat vin. Torres pisco ”El Gobernador” är gjord på de aromatiska druvorna Moscatel de Alexandrie och Pink Moscato som ger drycken en fruktig och blommig smak med inslag av banan, vita blommor, persika och vit choklad.

– En del jämför pisco med grappa, men de flesta upplever piscon mjukare och friskare i sin karaktär. Just att den är aromatisk och lätt blommig gör den perfekt att blanda drinkar med, men entusiasterna föredrar den ren, säger Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager Torres Sweden.

Klassikern bland drinkar heter Pisco Sour och består av pisco, färskpressad citron eller lime och sockerlag. Drinken skakas med is och äggvita, silas och dekoreras med socker eller salt på glasets kant. En annan drink som är mycket populär i Sydamerika är Piscola som är just pisco blandad med cola.

Pisco El Gobernador har en alkoholhalt på 40 procent, finns i Systembolagets exklusiva sortiment från den 6 februari, har artikelnummer 10120-01 och kostar 299 kronor.

GOBERNADOR PISCO SOUR

60 cl Pisco El Gobernador

20 cl pressad citron

20 cl sockerlag

10 cl äggvita

Istärningar

Gör så här: Blanda alla ingredienser i en shaker. Tillsätt is och skaka kraftigt i 15 sekunder. Servera i glas, dekorera gärna kanten socker eller salt.

För högupplösta bilder eller för att prova Pisco El Gobernador, hör av dig till Marie-Louise Feiler, se nedan.

Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager Torres Sweden, 070 598 98 68, marie-louise.feiler@torres.se