Torres första box ett hantverk från Chile

Nu kommer vinproducenten Miguel Torres med sin första vinbox på Systembolaget; Torres Las Mulas Sauvignon Blanc.

Bara de finaste druvorna används och allt skördas för hand utan kemikalier och bekämpningsmedel, säger Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager på Torres Sweden.

Den vita vinboxen Las Mulas, är som namnet antyder en hyllning till åsnan som i århundraden har skött det mödosamma arbetet i vingården i balans med naturen. Redan på 1500-talet började spanjorer odla vin i Chile, som har närmast optimala förhållanden för vinodling. När spanska Miguel Torres nu gör viner i landet är det på ett hantverksmässigt sätt, med modern teknik i vineriet och med miljön i fokus.

Torres Las Mulas är gjord på druvan Sauvignon Blanc från Miguel Torres Chiles vingård San Luis de Alico i Central Valley. Vingården är ekologisk och det betyder att man varken använder kemiska tillsatser eller bekämpningsmedel och här skördas alla druvor för hand. Vinet har legat i kontakt med skalet i 4 timmar innan det jäst i 17 dagar för att sedan hamna i rostfria ståltankar. Resultat är ett fräscht vitt vin med frisk syra och klassiska smaker från druvan såsom nässlor, citrus och lime.

– Torres har länge tittat på att ta fram en vinbox och med Las Mulas känner vi att vi har hittat rätt. Det här är ett kvalitetsvin på box som gör det där lilla extra till lättare sommarrätter, säger Marie-Louise Feiler.

Torres Las Mulas Sauvignon Blanc box finns i Systembolagets fasta sortiment från den 1 mars, har artikelnummer 6029-08 och kostar 209 kronor för 3 000 ml.

Läs mer om Torres Las Mulaswww.lasmulas.com

Miguel Torres är ett familjeföretag som har producerat vin sedan 1870. Vinhuset har alltid kombinerat innovation med tradition, med målet att producera förstaklassiga kvalitetsviner och samtidigt värna om miljön. Miguel Torres Chile grundades 1979 av familjen och efter några års sökande köpte familjen en vingård på 100 hektar som ligger nära bergskedjan Anderna och en källare nära Curicó (200 km söder om Santiago) där besökcentrumet finns i dag.

Miguel Torres har mer än 50 varumärken som säljs i 150 länder över hela världen. I Spanien har Torres vingårdar ibland annat Penedès, Conca de Barberà, Priorat, Jumilla och Costers del Segre samt vinerier i Penedès, Priorat, Ribera del Duero och Rioja. Torres har även vingårdar och vinerier i USA. Koncernen har totalt 1 254 anställda och omsätter 215 miljoner Euro.

Marie-Louise Feiler, Senior Brand Manager Torres Sweden, 070 598 98 68,marie-louise.feiler@torres.se