MilDef höjer sitt långsiktiga lönsamhetsmål

Som en följd av MilDefs finansiella utveckling, marknadsförutsättningar och framtidsutsikter ändrar bolagets styrelse lönsamhetsmålet. Det nuvarande EBITDA-målet på minst 10% ersätts av ett EBITA-mål över tid på minst 15% per år.

Anledning till förändringen från EBITDA till EBITA är att bättre återspegla bolagets operativa resultat. Det höjda lönsamhetsmålet träder i kraft omgående. Övriga finansiella mål är oförändrade och i sin helhet ser nu de finansiella målen ut enligt följande:

• Tillväxt. Minst 25% tillväxt per år. MilDefs mål är att omsättningen ska, över tid, växa med minst 25 procent per år inklusive förvärv.
  • Lönsamhet. Minst 15% EBITA-marginal. MilDefs mål är att rörelsemarginalen (EBITA) ska, över tid, uppgå till minst 15%.
  • Kapitalstruktur. Nettoskulden ska ej överstiga 2,5 ggr EBITDA. MilDef har som målsättning att den räntebärande nettoskulden inte ska överstiga 2,5 gånger rörelseresultatet (EBITDA), annat än tillfälligt.
  • Utdelningspolicy. Dela ut 20–40% av nettovinsten. MilDef har som målsättning att dela ut 20–40 procent av resultatet efter skatt. Hänsyn ska dock tas till behoven för MilDefs långsiktiga utveckling, kapitalstruktur och rådande marknadsförhållanden.

Denna information är sådan som MilDef Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 augusti 2024 kl.17:30 CEST.

Daniel Ljunggren, VD och Koncernchef

Viveca Johnsson, CFO
E-Post:
Viveca.johnsson@mildef.com

MilDef - WE ARMOR IT.
MilDef är en global systemintegratör och fullspektrumleverantör av ruggad IT till försvar och säkerhet samt statliga och kritiska infrastruktursektorer. MilDef tillhandahåller hårdvara, mjukvara och tjänster som skyddar kritiska informationsflöden och system, där insatserna är som störst. MilDefs produkter säljs till mer än 200 kunder genom MilDefs bolag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Schweiz, USA och Australien samt genom partnernätverk i mer än 40 länder. MilDef grundades 1997 och är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2021.