MilDefs dotterbolag Handheld vinner avtal om teknik för nanodrönare värt 69 MSEK

Handheld har fått i uppdrag att leverera ett stort antal operatörsdatorer för nanodrönare. Kunden är en global försvarskoncern, baserad i USA, som levererar nanodrönare för militär övervakning. Avtalet är en följdorder på det utvecklingsuppdrag som annonserades i juli 2023 och ordervärdet uppgår till 69 MSEK, med tillväxtpotential när leveranser av tillkommande kvantiteter påbörjas. Leveranser sker 2025 – 2026.

Den skräddarsydda styrdatorn från Handheld är baserad på en 7-tums ultra-ruggad Android-tablet. Drönartekniken har kommit att förändra spelreglerna för modern krigföring och revolutionerat hur militära operationer genomförs. Obemannade flygfarkoster, eller drönare, erbjuder många fördelar som har förändrat slagfältet avsevärt och förbättrat den militära förmågan.

- Affären är ett exempel på korsförsäljningssynergier och tekniska samarbeten som skapats mellan MilDef och Handheld. Handhelds lätta, tåliga och kraftfulla surfplattor utgör ett starkt argument för utvecklingen av soldatburna, högteknologiska datorer i fält, säger Daniel Ljunggren, VD MilDef Group.

Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 april 2024 kl. 09:00 CET.

Daniel Ljunggren, VD

Olof Engvall, Head of IR & Communications
E-post: olof.engvall@mildef.com

MilDef - WE ARMOR IT.
MilDef är en global systemintegratör och fullspektrumleverantör av ruggad IT till försvar och säkerhet samt statliga och kritiska infrastruktursektorer. MilDef tillhandahåller hårdvara, mjukvara och tjänster som skyddar kritiska informationsflöden och system, där insatserna är som störst. MilDefs produkter säljs till mer än 200 kunder genom MilDefs bolag i Sverige, Norge, Finland, Danmark, Storbritannien, Tyskland, Schweiz, USA och Australien samt genom partnernätverk i mer än 40 länder. MilDef grundades 1997 och är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 2021.

Citat

Daniel Ljunggren