Byggstart för Skånes första Svanenmärkta flerbostadshus

Idag är det första spadtaget för Skånes första Svanenmärkta flerbostadshus, Brf Barcelona i Malmö. Det är Veidekke Bostad som bygger 72 lägenheter i Västra hamnen med bad och restauranger runt knuten, precis som i den katalanska metropolen.

Datum: Tisdag 22/4, 11.30-13.00.

Plats: Korsningen Lilla Varvsgatan/Östra Varvsgatan, Västra Hamnen, Malmö

– Skåne får snart sitt första Svanenmärkta flerbostadshus och det blir säkert många efterföljare. Den här regionen verkar sjuda av intresse för hållbar stadsutveckling, det känns väldigt dynamiskt, säger Ragnar Unge vd Miljömärkning Sverige.

Svanenmärkta hus uppfyller tuffa energikrav och byggmaterial granskas för att erbjuda en hälsosam inomhusmiljö.

–Det behövs fler framsynta bostadsutvecklingsföretag som Veidekke Bostad. De gör det möjligt att ställa om till ett hållbart byggande. Det är nödvändigt om vi ska kunna nå miljömål, som till exempel Malmö stads mål om att energianvändningen ska sänkas med minst 20 procent per person fram till 2020, säger Ragnar Unge.

Ragnar Unge medverkar på plats tillsammans med Milan Obra­dovic, (s) kommunalråd Malmö, Håkan Otterström , projekt- och affärsutvecklare Veidekke Bostad och Claes Jeppsson, Regionchef, Veidekke Bostad.

Gästerna får nöjet att skriva ner sin bostadsdröm på det byggplank, Drömplanket, som omgärdar bygget.

–  Med Drömplanket vill vi involvera våra köpare och Malmöborna och ge dem möjligheten att uttrycka sina bostadsdrömmar. Vi har en förhoppning om att kunna ta med oss resultatet in i kommande projekt, säger Håkan Otterström, projekt- och affärsutvecklare på Veidekke Bostad.

Drömplanket startade i startade i New Orleans 2011 ”Before I die I want to...”och har i Veidekke Bostads tolkning blivit ”Innan jag dör vill jag bo…”.

Fotograf kommer att finnas på plats. Vid önskemål om pressbilder kontakta Charlotte Anderssson, Veidekke Bostad, +46 706 19 74 66.

Mer om Svanenmärkta hus

För kommentarer: Ragnar Unge, vd Svanen, 070- 832 32 25. Håkan Otterström, projekt- och affärsutvecklare, Veidekke Bostad, 070-5631104, Claes Jeppsson, regionchef, Veidekke Bostad, 070-2055125

.