City Gross först i Örebro med att klara Svanens nya krav

City Gross i Örebro är först i Örebro med att klara Svanens nya tuffa krav för dagligvaruhandel. Det innebär att nybyggda City Gross har tagit ett helhetsgrepp om sitt miljöarbete och är från dag ett en miljömärkt butik.

-      Det kändes självklart att City Gross i Örebro skulle vara Svanemärkt när vi öppnar. För oss är det en investering i nöjda kunder och personal och ett sätt att hushålla med resurser och minska kostnaderna på sikt, säger Anders Mårts, butikschef City Gross Örebro.

-      Det ska vara lätt att välja rätt. Miljöfrågan är komplex och när man valt att handla i en Svanenmärkt butik har man gjort ett val som gör skillnad. Svanenmärkta butiker ligger i framkant när det handlar om hållbarhetsfrågor, säger Susanne Hellman, miljöhandläggare för butiker på Miljömärkning Sverige.

Svanen krav innebär att City Gross i Örebro bland annat:

• Har miljömärkta och ekologiska varor i sortimentet, väl utmärkta så de är lätta att hitta fram till.

• Använder energi effektivt: till exempel övertäckning dag och natt på alla centralt anslutna kyl- och frysdiskar.
  • Sorterar ut organiskt avfall som blir till kompost.
  • Personalen använder enbart miljömärkt rengöringsmedel, maskindiskmedel, toalettpapper, tvål och kopieringspapper.

För mer information kontakta:

Susanne Hellman, miljöhandläggare, Miljömärkning Sverige,  0736 - 55 51 92 susanne.hellman@svanen.se

Anders Mårts, butikschef, City Gross Örebro, 0727- 00 82 72, anders.marts@bergendahls.se

Mikael Lagerwall, pressansvarig Bergendahls Gruppen AB, 0708-472 100,