Daily Print i Umeå – först i Norrland att klara Svanens skärpta krav för tryckerier

För femte gången har Svanen skärpt sina krav för tryckerier och 200 anläggningar måste nu ompröva sina licenser. Daily Print i Umeå är andra tryckeriet i Sverige som klarar de nya tuffare kraven

Vi är stolta och glada och vill gärna fira vår Svanenmärkning med våra kunder och alla vi känner. Det har varit ett tufft jobb att klara de nya kraven men nu känner vi att vi har torrt på fötterna och att vi är trygga i att vi har ett bra och väl genomtänkt miljöarbete, säger Thomas Sandström, produktionschef på Daily Print.

Daily Print har bland annat flera stora Svanenmärkta dagstidningar som kunder och det är mycket tack vare dem som tryckeriet kämpat sig igenom Svanens krav.

Vi hoppas att Svanen kan ge oss fördelar när det kommer till upphandlingar framöver. Miljövindarna blåser kraftiga genom Sverige och som företag måste man ha en tydlig miljöprofil. Även om priset fortfarande är viktigt vid upphandlingar så blir miljöaspekten allt viktigare, säger Thomas Sandström.

Ett Svanenmärkt tryckeri tar ett helhetsgrepp om sitt miljöarbete. Förutom tuffa krav på energi och hälsoskadliga ämnen ställs krav på pappersråvaran, en Svanenmärkt trycksak får inte innehålla papper som kommer från skyddsvärd skog.

– I de nya kriterierna har vi framför allt sett över kraven för energi. Här finns både stora miljömässiga och ekonomiska vinster att hämta hem för tryckeriet, säger Anna Sundbaum, handläggare för tryckerier på Svanen.

Läs mer om Daily Print

Läs mer om Svanens krav för tryckerier

För mer information:

Thomas Sandström, produktionschef Daily Print, tel: 070 3444175, thomas.sandstrom@dailyprint.se

Anna Sundbaum, handläggare för tryckerier på Svanen, tel: 070-719 04 93.

Presskontakt: Anna Norberg, Svanen, 0762- 62 54 90.