Första Svanenmärkta seniorboendet i Norden invigt i Enköping

Enköpings hyresbostäder har invigt 19 tvårumslägenheter för seniorer och i botten av huset ryms en Svanenmärkt förskola, Sveriges andra.

Nästa etapp i kvarteret Sadelmakaren består av 190 Svanenmärkta lägenheter och fullt utbyggt vid årsskiftet 2016/2017 kommer Enköping att ha 354 nya, centralt belägna hyreslägenheter.

- Vi vill en märkning som konsumenter känner igen och som ställer tuffa krav, därför valde vi Svanen, säger Hans Haegermarck (C), styrelseordförande Enköpings hyresbostäder.

Det är första gången som Enköpings hyresbostäder låter bygga Svanenmärkta bostäder. Svanen ställer hårda krav på energieffektivitet och på hälsosamma materialval bland annat.

-  Det är ett modern och medvetet val av Enköpings hyresbostäder att satsa på hållbart byggande. Det behövs fler framsynta aktörer som dem om vi ska nå ett nationellamål för giftfri miljö och klimatsmart boende, säger Svante Sterner, miljöhandläggare på Svanen.

Huset rymmer flera generationer. På första våningen finns Sadelmakarens förskola Wåga& Wilja. På kvällar och helger kan seniorerna låna matsalen liksom förskolans ateljéer för fester och kurser. Wåga &Wilja är den andra Svanenmärkta förskolan i Sverige och kommer att rymma 100 barn. All mat lagas på plats med fokus på ekologiska råvaror och i sin pedagogik satsar Wåga&Wilja på barnens egna skapande.

-   Det känns fantastiskt att få verka i så här fina lokaler och fin miljö och därför extra viktigt att förvalta hela konceptet. Vi märker ett jättestort intresse från föräldrar kring att ge barn det bästa vad gäller en giftfri miljö, säger Anki Wallman, Wåga och Wilja.

PEAB Bostad har byggt huset på uppdrag av Enköpings hyresbostäder, det är första gången de bygger med Svanenlicens.

För mer information:

Hans Haegermarck (C), styrelseordförande Enköpings hyresbostäder mobil  +46 (0)734 12 41 23,

Svante Sterner, miljöhandläggare på Svanen 070-744 08 36

Anki Wallman, förskolan Wåga och Wilja, 070-80 81 337.